Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Har som rubriken säger fått en felkod: "2-3-5 EGR-omvandlare, saknas eller är felaktig". Trodde att vevhusventilationen var tät så den rengjordes igår utan resultat. Det konstiga är att om jag nollar bort felkoden återkommer den direkt jag slår på tändningen, behöver inte ens starta motorn ?:-/ . Har kollat alla slangar och provat byta egr-omvandlare. Nån som har nån idé vart jag ska börja???? Kan tillägga att bilen är en 855 2,5 10v -95
Senast redigerad av 1 Erico, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koppla ur EGR-omvandlarens kontakt och vrid på tändningen. Mellan klämma 1 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning. Mellan klämma 2 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning.
Vilken resistans är det mellan stiften på EGR-omvandaren?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: lite onödigt cirera med första svaret i tråden
Användarvisningsbild
av Erico
Jocke S. skrev:Koppla ur EGR-omvandlarens kontakt och vrid på tändningen. Mellan klämma 1 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning. Mellan klämma 2 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning.
Tack för tipset. Ska försöka hitta min mätgrej i morgon :-)-) Vad skulle kunna vara felet om det inte är spänning på kontakterna?
Användarvisningsbild
av Erico
Jocke S. skrev:Koppla ur EGR-omvandlarens kontakt och vrid på tändningen. Mellan klämma 1 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning. Mellan klämma 2 (på kabelkontakten) och jord, ska du ha batterispänning.
Hmmm.
Jag börjar tro jag är på fel pryl :oops: Finns det nån som har en bild på hur en egr-omvandlare ser ut?
Användarvisningsbild
av Erico
Mellan stift ett och jord är det ström men INTE mellan stift två och jord. Alla säkringar är hela och det går inte att se några skador på kablaget från kontakten till där den försvinner in i en plastkanal vid höger skärm. Nån resistans är inte upp mätad då jag inte hittat ohm mätaren men felet verkar ju vara i kabeln då det inte är ström i stift två. Vad kan det då vara för fel ?? Som sagt, felkoden kommer ju direkt jag slår på tändningen :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men hur tänker du nu, Jocke? Styrenheten jordar stift 2 för att öppna ventilen. Jag antar att det är en öppen kollektor-utgång, och då ligger den i stort sett och flyter när den inte är aktiverad och inte ansluten till ventilen. Har man ventilen inkopplad blir det 12V på bägge stiften...
Användarvisningsbild
av Erico
Sparkz skrev:Men hur tänker du nu, Jocke? Styrenheten jordar stift 2 för att öppna ventilen. Jag antar att det är en öppen kollektor-utgång, och då ligger den i stort sett och flyter när den inte är aktiverad och inte ansluten till ventilen. Har man ventilen inkopplad blir det 12V på bägge stiften...
Ok, vilket innebär? Ska det inte va ström på stift två, och i så fall är anslutningen hel och felet ligger i omvandlaren? Ringde volvo idag men dom visste inte vad en egr-omvandlare var eller vad den kunde kosta (H)
STABILT :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bild
Nu ska vi se... Tändningen är på, 12 V på översidan av ventilen. "Kontakten" i styrenheten är öppen. (ska vara en transistor, men jag ritar den som en kontakt för att förklara principen) Alltså är det 12 V ända fram till kontakten om du mäter nu. Kopplar du bort ventilen och mäter mot styrenheten så mäter du bara mot en öppen kontakt.

När styrenheten aktiverar utgången (drar till jord) så mäter den samtidigt strömmen. Om det inte går nån ström (kabelbrott, trasig ventil, osv...) sätter den felkod 235.

Du kan prova den med kontrollfunktion 3 om du har Motronic bränslesystem. Tryck 3 ggr på knappen i stället för 1 som du gör när du kollar felkoder. Nu aktiverar styrenheten en massa saker, en i taget. Och det första är EGR-omvandlaren. Det ska klicka i den. Sen kommer en massa annat, turboreglerventil, evap, kylfläkt, insprutare, tomgångsventil, AC-relä, varvtalssignal. Men det behöver du inte bry dig om, stäng av tändningen och sätt på igen om du vill prova fler gånger.
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]