Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pierreampere
Hej Hej

Jag har precis köpt en v70 aut 140hk 2000 och fick den servad vid 13000mil med ny kamrem och vattenpump m,m.
Men när jag tittade på kvittot över vilka produkter som är använda till min bil. Ser jag till min förfaran att dom har hällt i dexrom 3 i min aut. Det får man inte. I den ska bara olja som uppfyller JWS 3309 hällas .Visserligen hade dom bara släppt på aut olje pluggen. Vilket betyder att dom bara bytt knappt hälften av all olja i lådan. Som tur är har jag bara hunnit köra ca 20mil.Så nu står den på rejmes och dom ska skölja med rätt olja. Man får juh hoppas att ingen skada är skedd och att den blir bra sköljd nu på volvo. Ville bara skriva av mig lite. Nu får vi se om lådan höll trots 20 mil med fel olja. :)
av greenbay
Visa gärna det dokumentet från VOLVO Personvagnar, där de godkänner denna tillsats!!
/greenbay
av Pierreampere
Jaha ja bara att hälla i då :)

Nae men nu är juh volvon på rejmes och dom ska juh skölja ur dexron 3 oljan så allt känns ok för stunden. Men undra om det där funkar skulle nog inte hälla i tillsatser i lådan så länge den växlar fint och så. Men som en sista åtgärd istället för att byta så kan man väll prova. Hoppet är juh det sista som lämnar människan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju tur att internet är hårt granskat så man kan lita på att allt som står där är sant. Eller hur var det nu...? :roll:
Jag litar på rätt olja för växellådstypen.
av *pettson*
Som sagt internet... Kanske kan man slänga i ett bränslepiller i tanken med ihop med en tillsats i lådan? På så sätt tar bilen en halv liter milen och motor samt växellådan renoverar sej själv under tiden? Tänk vad moderniteter det finns idag. Nu börjar jag förstå att NASA har omkostnader, hur många tillsatser och piller går det inte åt där? :shock:
*obs ironi... använd INTE tillsatser av nåt slag nånstans om dom inte är verifierade*
av Pierreampere
Jaha sådär då nu har jag hämtat min bil. Med ny fin olja i automaten känns rikigt skönt och mekarn trodde inte den tagit någon skada. Så allt är bra så här långt i alla fall.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??