Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gr8ride
Hej,

jag har letat på forumet utan att riktigt hitta det jag söker...

Min 855:a Turbo -94:a ryker vitt ut avgasröret ganska rejält.
Det är ingen toppackning som gått. Fin ny olja och bra skjuss i expansionskärlet - ingen vit eller grå gegga alls.

Har haft den inne på Volvo och de har inte haft några synpunkter på bilen.
Jag har ett ganska grovt avgassystem på, 3 tum från catten och japsdämpare med fyrtums utblås. Kan det vara så att det är mycket fukt eller till och med vatten i systemet som gör denna skumma rökutveckling?

Bilen går fint och drar bra. Automatlådan växlar utmärkt och motorn tar ytterst lite olja.
Turbon är nybytt och lite större och bilen är chippad sedan ny.

Kan vevhuset vara boven? Eller är det fukt i avgasröret? Det ryker mindre när man kört bilen en längre stund, ca. 30 min. Bilen står med motorvärmare på nätterna.

Den går toppen men ryker som f-n.

Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ryker det hela tiden eller bara när den är kall? Vit rök får man räkna med när det är kallt om man har har katalysator. Vatten är ju en biprodukt från katalysatorn.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej, köpte nyss en liknande bil som Du har, samma sak här med mycket rök. Visade en polare som började garva, Han såg att det bara var ren fukt. Nästa vecka bilprovningen.
av Gr8ride
Är ganska luttrad och har skruvat mycket bilar under åren och känner mig inte speciellt orolig. Men det stör mig att det blir röksignaler när jag är ute och åker.

Jag har bara haft bilen sedan november och bara kört vintertid = rök.
Eftersom allt verkar funka mekaniskt blir jag bara lite fundersam med avgaserna.
Det ryker bra men aningen mindre när bilen är genomvarm.

Funderar på att ta bort japsdämparn och sätta på något med lite mindre omkrets och motstånd, kanske slipper jag lite vitrök, eller?
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Är automatlådan vacuumstyrd?
Kolla att den inte läcker ut olja den vägen isåfall.
av Gr8ride
Hum...

Jag har den japanska lådan som de flesta tycker funkar bäst.
Det vanliga läckaget är att det fuktar mellan motor och låda. Hur menar du vakuumstyrd?
av wexe
Har en 850 t5a jag med och som jag ser det så ryker dom mycket specielt nu under vintern utan att det är något som fel
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Att det går en vacuumslang från insuget ned till lådan, så att lådan vet hur motorn belastas och kan välja växel därefter.
Nån slags vacuumklocka som mekaniskt påverkar ventiler i lådan.
1990 när jag fortfarande mekade Ford, var konstruktionen sådan.
Gissar att det är mera elekroniskt nuförtiden.

Om vacuumklockan gick sönder så drar motorn i sig olja från lådan.
av Gr8ride
Ok,

jag får ut och kolla efter en sådan slang i morgon. Påverkas växlingen om denna slang är paj?
Min låda går fint och växlar mjukt.

Med lite flyt så är det bara kondensvatten som flera påpekat. Röken luktar inte olja utan mer gammal källare med någon lätt otäck bilukt. Dock är det vita moln efter mig när jag är ute och kör.
Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]

Hydroscand svarade faktiskt och de har slangar s&a[…]