Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av runqen
Hej!
Är det någon som har någon ide om det kan läcka ut vatten genom turbon och vidare ut i avgaserna?
Jag har inga yttre läkage och inga läkade vid några slangar eller vid cellpaketet. Vidare ingen missfärjning i oljan och kompprovet visade 10kgcm2 rakt över. Det försvinner mycket vatten, typ måste fylla på en gång i veckan (vi kör mycket med bilen). Tänkte om det kunde vara en spricka i huset som gör att det läcker igenom. Kan man koppla bort vattenkylningen för att kolla om det kan vara turbon? Då vattenkylningen är bara extra kylning va för att man ska kunna stänga av den snabbare efter körning eller? Isåfall är det någon som har en turbo till salu?

Mvh: Jocke
av *pettson*
runqen skrev:Hej!
Är det någon som har någon ide om det kan läcka ut vatten genom turbon och vidare ut i avgaserna?
Jag har inga yttre läkage och inga läkade vid några slangar eller vid cellpaketet. Vidare ingen missfärjning i oljan och kompprovet visade 10kgcm2 rakt över. Det försvinner mycket vatten, typ måste fylla på en gång i veckan (vi kör mycket med bilen). Tänkte om det kunde vara en spricka i huset som gör att det läcker igenom. Kan man koppla bort vattenkylningen för att kolla om det kan vara turbon? Då vattenkylningen är bara extra kylning va för att man ska kunna stänga av den snabbare efter körning eller? Isåfall är det någon som har en turbo till salu?

Vattenkylningen är väsentlig för din turbo. Ta bort den och du kommer inte särskilt långt. Den är konstruerad för just vattenkylning. Den klarar sej INTE på oljekylning.
Att fylla på en gång per vecka är ju tråkigt, men du berättar inte hur mycket du fyller på. Du har heller inte provtryckt kylsystemet.
Se till att provtrycka kylsystemet istället. Det är bra att du inte hittar nåt vid några slangar. Men är gavlarna täta=? Särskilt i nederkant på kylaren. Är slangen på förarsidan in i topplocket åtdragen ordentligt? Den brukar läcka. Är värmepaketet helt? Eller sipprar det in vatten där? Ja det finns massor med ställen som alla blir avslöjade av provtryckning av systemet. Till sist.. Har du kontrollerat om locket till expansionskärlet är helt? Det brukar spricka, även själva kärlet brukar spricka och därmed dunsta av vattnet rejält fort.
av runqen
ja värmepaketet är helt (cellpaketet som jag skrev), det blir väll ungefär ca 2 liter i veckan, jag har haft bilen stått i verkstad, har inte sett ngt läkage under. om det är kylaren borde jag väll sett ngt under? Den enda frågan jag inte fick svar på var om det kan läcka igenom turbon? Annars jättetack för all info.

av *pettson*
runqen skrev:ja värmepaketet är helt (cellpaketet som jag skrev), det blir väll ungefär ca 2 liter i veckan, jag har haft bilen stått i verkstad, har inte sett ngt läkage under. om det är kylaren borde jag väll sett ngt under? Den enda frågan jag inte fick svar på var om det kan läcka igenom turbon? Annars jättetack för all info.

Då svarar jag att visst kan det göra så. Det är väldigt ovanligt men det KAN göra så. Men du kan isåfall inte missa den vita röken med den söta lukten som står som ett ångmoln bakom bilen.
Fortfarande får du ju veta om systemet läcker genom att provtrycka det. Faller trycket så läcker det ut. Står trycket kvar så läcker det inte där. Då läcker locket normalt sett. När man trycksatt kallt system så dunstar inte vattnet då ser man exakt vart det läcker. Trycksätter man hett system som när man kör, då dunstar det väldigt fort och det är svårt att se spår av det.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??