Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej,
jag undrar vad min generator bör ladda för att ja inte ska behöva byta den.

Bilen är en 854 Glt-97a automat med ca 29000 mil. Generatorn är på 100A(55-100A). Det står en pil mot 14v ,som om den max kan ladda 14v.? Art nr: 9162683. Jag har för ca 1 vecka sen och en vecka innan det laddat batteriet helt å hållet med en ctek zafir 45 laddare.

Mätte batterispänningen när bilen stått ca 4 timmar, den låg då på ca 12.5v, är det ok? Ca 3 år gammalt biltema batteri. Tror det är på 55A.

Mätt uppe vid batteriet laddar den ca 13.4v på tomgång med halvljus,stereo(4*50w på vettig volym,inga slutsteg å basar) och kupefläkt på.

Med allt på(helljus,ljusramp på 5*55w, stolsvärme bägge stolarna, värme bakruta+speglar vindrutetorkarna, och stereo laddar den ca 12,1v på tomgång. Testade å varva den på gissningsvis 2500-3000 varv utan att det blev ngn skillnad i laddningen(testade med bara halvljus och stereon på) Mvh: Thomas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
12,5 Volt när tändningen är avslagen är OK. 13,4 Volt på tomgång med måttlig belastning är inte OK. 12,1 Volt med större belastning men vad jag förstår inom ramarna, är absolut inte OK. Du kan ju kolla att remmen är korrekt spänd, om den är det så kan det vara laddregulatorn som är dålig. Du kan ju i och för sig kolla kolen om det möjligen kan vara dåliga sådana som ligger bakom problemet.

Mvh GK
av *pettson*
Gör ett belastningstest på batteriet. Det är så att INGEN laddningsregulator är bättre än det batteri den ska jobba emot. Kan den inte komma överens med batteriet så kan den heller inte ladda. Det har liksom ingen betydelse nu att det är ett biltema, eller att det bara är 3år. Utan provet måste genomföras ändå med testutrustning. Sen kan man gå vidare och undra om det är regulatorn.
av Kermithboy
Okej, tack ska ni ha.:-) har bokat tid för belastningsprov på bilia på torsdag. Jag ber att få återkomma.
av Kermithboy
Ska få hjälp på en annan bilia anläggning idag istället för torsdag:-) återkommer ikväll.
av Kermithboy
Nu har jag gjort ett belastningstest på bilia. Instrumentet visar att batteriet e ok. Och har 12.63 v. Nu har jag även mätt direkt på plus på generatorn till minus på motorn. Laddar då ca 0.3 volt mer än när ja mäter direkt på plus och minus på batteriet. Å andra sidan laddade generatorn 13.4v igår kväll och 13.8v nu på dagen. Och nu en timma senare visa den 13.4-5 på batteriet och 13.8v på generatorn. Varför laddar den olika? Så, blir väl ny generator nu? Har inte tid å ha bilen nerplockad å renovera generatorn.
Användarvisningsbild
av js1
Har du ordentlig kontakt mellan kabelskorna och batteripolerna?
Det är ju inte generatorns fel att det försvinner 0,3V på vägen, det gör det för att du har dålig kontakt nånstans. Det behövs inte många tiondelars motstånd med dom strömmarna för att du ska få spänningsfall. Om du håller mätpinnarna från din Voltmeter direkt mot batteripolerna (inte kabelskorna) och drar i kablarna, både plus och jord, svajar spänningen på batteriet eller ligger den konstant? Man får nästan vara 2 då det blir lättare att hålla.

Den "feta" röda kabeln går från generator till startmotor och från startmotor till batteri. Du kan också mäta spänningen mellan generator-startmotor resp startmotor-batteri och se var spännningen försvinner. Kan ju iofs vara på jordsidan också men man får ju börja nånstans.

Jag hade samma problem i somras och var rätt övertygad om att laddregulatorn var kass tills jag av en händelse tog på kabelskon till pluspolen på batteriet och brände mig duktigt. Det var dålig kontakt där kabeln går in i skon så där blev varmt som f-n. Byte kabeln mellan startmotor-batteri och sen var allt frid och fröjd. Kostade 20.- på skroten :D
av Kermithboy
Tack för utförligt svar js1. Ska försöka ge mig på en ordentlig koll i veckan.
Användarvisningsbild
av js1
För att ytterliggare förtydliga så om du mäter spänningen över laddkabeln från skruven på generatorn till skruven på startmotorn samt från skruven på starten till pluspolen på batteriet så ska ju spänningen vara=0V dvs inget spänningsfall. Samma sak om du mäter mellan minuspolen på batteriet och motorblocket. Givetvis så har du motorn igång. Du kommer säkert inte att få 0Volt men det bör inte ligga långt ifrån.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??