Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik77
Hej! Har precis bytt framhjulslager samt bromsok höger fram. Har luftat ordentligt höger fram men bilen drar vänster vid kraftig inbromsning, alltså lite återstår något. Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Med motorn avtängd, trampar du ner bromspedalen 4-5 gånger. Därefter trampar du ner bromsen (som vid en panikinbromsning), då ska pedalvägen vara max 40 mm. Om pedalvägen är längre, så är det luft i systemet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Henrik77 skrev:Ok. skall testa. Om luft måste jag lufta alla ok? I så fall vilken ordning?
För att vara på säkra sidan så rekomenderar jag att lufta alla... I ordningen vänster fram, höger fram, vänster bak, höger bak.
av fraazze
Jag tippar på i med nya belägg.. har du bytt bromsok så e det ju säkert för att den har legat på ett tag och då har det ju slitit mer på ena sidan än den andra.. det e mitt tips :D
av PTV
Vid byte av en bromsskiva eller ett bromsok på samma axel kan bromsförmågan ibland bli lite konstig beroende på skillnaden mellan t ex ett nytt bromsok jämfört med det äldre.Därför står det ofta även i reparationshandböcker att dessa föremål alltid ska bytas i par om slitaget / åldern mellan de två skiljer sig alltför mycket.Ibland funkar det med en mix av dessa men lika ofta inte.Att klossarna däremot behöver bytas på bägge sidor mot nya även om bara ena sidans bromsok byts ut förmodar jag att vi inte behöver ta upp beroende på vilken form av bromsförmåga du vill ha.
av greenbay
Varför måste klossar bytas efter man bytt ok?
Om klossarna är i bra skick? Inte slitna, inte ojämnt slitna osv?
/greenbay
Användarvisningsbild
av taxi
En vanlig orsak till att man byter ok är väl just att det orsakat anliggande broms? Och då är det väl inte helt osannolikt att belägg är ojämnt slitna?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??