Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nineforty
Har funderat ett tag på att bygga en sleeper av en 850 med så anonymt utseende som möjligt men med pulver under huven.

Nu har jag eventuellt ett lämpligt objekt på lut (en 854 97:a), men den har automatlåda. Bilen i fråga har 193 hk enligt papperna, men poängen med bygget är ju att utöka ranchen lite. Hur mycket pallar automatlådan, eller är det nåt annat som rasar före den? Jag tänkte inte trolla fram några monstereffekter, utan tänkte försöka ta ett helhetsgrepp på den istället och se till att hela bilen lirar ihop med sig själv.

Men som sagt, är automaten nåt att satsa på? Jag gillar automatlåda starkt annars, så jag har absolut inget emot att ha den kvar men skall det gå fort får man kompromissa.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Automaten hänger med till runt 300 ärliga hk OM man ser till att lådan är riktigt sköljd och att man uppgraderar kylningen till lådan. Det går ju att få fram lådor som håller för stora effekter, men då kostar det 25.000:-

Vid dem effektern så är man ju innne i riskzonen för att kröka vevstakarna. Sen beror det ju lite på vad du sikta på i effektväg då 193hk motorerna inte är nåt riktigt bra utgångsobjekt om man har stora planer.
av Nineforty
Marlboroman skrev:Automaten hänger med till runt 300 ärliga hk OM man ser till att lådan är riktigt sköljd och att man uppgraderar kylningen till lådan. Det går ju att få fram lådor som håller för stora effekter, men då kostar det 25.000:-

Vid dem effektern så är man ju innne i riskzonen för att kröka vevstakarna. Sen beror det ju lite på vad du sikta på i effektväg då 193hk motorerna inte är nåt riktigt bra utgångsobjekt om man har stora planer.
Tack för svar, jag hade nog inte tänkt gå över 300hk så det är lugnt. Bra att veta... Är det förresten samma automat i alla 850 eller är det någon variant man skall passa sig för?

Vilken motorvariant skulle vara ett bättre utgångsobjekt? Utbudet på bilar är ju behagligt stort, det finns mycket att välja bland. Fast jag skulle vilja utgå från en så anonym bil som möjligt, i alla fall till det yttre... Spartanskt utrustad är också ett plus då det dels är mindre prylar att plocka ur för viktens skull och mindre som kan krångla.

Planen var väl att landa på lite mer än 250hk och sen försöka dels lätta bilen och dels fixa så man får ner så mycket som möjligt av hästarna i backen. Borde kunna bli ganska bra fart på den då.

Ett tag funderade jag på att bygga på en gammal bakhjulsdriven (har och har haft en klase sådana och därmed viss erfarenhet), men en 850 är vanligare och anonymare numera... När jag började åka 940 så var dom så vanliga att nästan tog fel bil på p-platsen utanför affären.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle kanske ha varit lite mer specifik när jag sa att 193hk inte var ett bra utgångsobjekt om har stora planer. Normalt sett håller dem för normalt trim, alltså det du siktar på. Med stora planer så menade jag säg 400hk och uppåt. Men helt klart är cylinderväggarna klena och risken för att spräcka dem finns alltid.

Bästa motorn i 850 att utgå ifrån vad gäller hållbarhet är ju 2,3 liers turbomotorn i alla dess varianter. Automatlådan är i princip densamma, men det finns ett par olika varianter, men då är det bara mindre detaljskillnader.

Är man villig att leta så kan man ju lägga vantarna på en "snålturbo" med lite tur. Oftast utseendemässigt identiska med GL/GLE med olackade nederdelar och backspeglar och dessa brukar kunna sakna utrustning som ingick i turbopaketet som alla vanliga turbobilar minst har. Det är ju bilar som köparna ville ha turbomotor, men kanske inte ville ha viss utrustning, eller så ville man ha en turbo så billigt som möjligt. Många av dessa har börjat sina liv som polisbilar.
av PTV
Och jag som trodde bensinen var dyr redan som den är utan att förbränna den i garage trimmad Volvo motor. :D
av Nineforty
Marlboroman skrev:Bästa motorn i 850 att utgå ifrån vad gäller hållbarhet är ju 2,3 liers turbomotorn i alla dess varianter. Automatlådan är i princip densamma, men det finns ett par olika varianter, men då är det bara mindre detaljskillnader.

Är man villig att leta så kan man ju lägga vantarna på en "snålturbo" med lite tur. Oftast utseendemässigt identiska med GL/GLE med olackade nederdelar och backspeglar och dessa brukar kunna sakna utrustning som ingick i turbopaketet som alla vanliga turbobilar minst har. Det är ju bilar som köparna ville ha turbomotor, men kanske inte ville ha viss utrustning, eller så ville man ha en turbo så billigt som möjligt. Många av dessa har börjat sina liv som polisbilar.
Snålturbovarianten låter intressant. Jag har ingen brådska egentligen, har egentligen ett bilprojekt som ligger före i pipen, så det är bara att hålla ögonen öppna tills rätt objekt dyker upp.

Polisbil brukar betyda välservad med med fruktansvärt mycket mil... Är det fortfarande så tro att dom kör 1000 mil i månaden?
PTV skrev:Och jag som trodde bensinen var dyr redan som den är utan att förbränna den i garage trimmad Volvo motor. :D
Speed costs money. How fast do you want to go? Och jag hade inte tänkt ha den som bruksbil att köra många tusen mil om året med. Det har jag en 940 till...
av PTV
Pratar vi om svensksålda Volvo 850 Turbobilar där jag aldrig hört talas om en sådan som saknat någon större form av extrautrustning (om man nu inte blandar in alla bilar som sålts för statlig tjänst).Även GLE modellen hade ju lackerade nederdelar till skillnad från GL versionen som fick finna sig med svarta kofångare.Eller det har funnits inhemska modeller till försäljning som folk inte fått reda på !?. ?:-/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nineforty skrev:Polisbil brukar betyda välservad med med fruktansvärt mycket mil... Är det fortfarande så tro att dom kör 1000 mil i månaden?
Dem flesta av dem är ju tagna ur tjänst sen länge nu. Men miltalet är av stor vikt om man vill ha en frisk motor, desto färre mil desto bättre då vitblocken tyvärr slits hårt i cylinderloppen. Tänker man vara seriös och borra och byta kolvar och stakar vilket är bra för både effekt och hållbarhet så bör man skippa allt som gått längre än 25000. Är man inte rätt för att hosta upp för 81,5 eller 82mm kolvar kan motorn ha gått längre. Men när vi kommer upp i 40 eller mer så är det helt plötsligt tal om uppborrning till minst 83mm m man vill kunna använda blocket.
PTV skrev:Och jag som trodde bensinen var dyr redan som den är utan att förbränna den i garage trimmad Volvo motor. :D
Det går lika mycket bensin för att få ut samma effekt ur en bmw eller toyotamotor också med viss variation broende på verkningsgrad dock, men så länge man pratar motorer av hyffsat lika konstruktion är skillnaden rätt liten ;)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
PTV skrev:Pratar vi om svensksålda Volvo 850 Turbobilar där jag aldrig hört talas om en sådan som saknat någon större form av extrautrustning (om man nu inte blandar in alla bilar som sålts för statlig tjänst).Även GLE modellen hade ju lackerade nederdelar till skillnad från GL versionen som fick finna sig med svarta kofångare.Eller det har funnits inhemska modeller till försäljning som folk inte fått reda på !?. ?:-/
GL/GLE/GLT och turbo är ju krasst sett olika utrustningspaket. Men du kunde ju då och kan säkert fortfarande om du accepterar den längre leveranstiden beställa en bil med den utrustning du ville ha. Så det var ju fullt möjligt att köpa en bil med GL utrustningsnivå men med turbomotorn oh det står Turbo på emblemet.
av PTV
Kan man säkert göra än idag även om jag personligen aldrig hört talas om någon köpare som beställt en Volvo 850 Turbo utan minsta form av extrautrustning med omålade kofångare.Bilar som t ex Porche säljs ju däremot i dessa specialupplagor färdiga till köparna som t ex Porche 911 Carrera GT3 som till och med saknar vettiga dörhandtag på insidan eller för den delen ljudisolering i jakten på att minska vikten för att i sin tur öka farten.Men att Volvo sålt liknande bilar var något helt nytt för mig även om dessa specialbilar som beställts i Volvos fall förmodligen mer berott på att köparen ville spara in pengarna på denna extrautrustning till skillnad mot Carrera GT3 som ju var dyrare än sina mer utrustade syskon trots att den saknade denna extrautrustning.Måste vara ett svensk fenomen att beställa en värstingmodell rensad från all form av utrustning även om den inte blir marginelt snabbare än originalet bara så länge köparen kan stoltsera med en Turbo (om än billigare).Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som egentligen sålts.

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]