Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulisgirl
Ska byta stötdämparna fram, men hjälp av en kompis. Men saknar en bra beskriving på hur man gör och vad man bör tänka på...

Kommer köpa dämparna på Biltema och fattar som att man får med hela fjäderbenet. Kruxet är när jag läser på olika forum, så står det olika.

Någon skrev att är enkelt då man bara tar loss gamla dämparen och fjäderbenet med några skruvar och sen bara sätter fast den nya.
På ett annat ställe pratas det om att det är krångligt och att man ska ha en spännare till fjädern och att man inte kan byta utan specialverktyg!

Vilket är det riktiga???
Kommer alltså köpa sakerna på Biltema, då bilen inte är värd några dyra originaldelar...
De jag tror jag ska köpa är artikel nr: 687431
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Stotdampa ... Volvo/850/

Är det samma sort bå båda sidor på 1994 års model?

Någon som kan svara på min förvirrade fråga? :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Fjäderspännare klarar du dig inte utan, Biltema har bra sådana (för hobbymekaren) också för en billig peng. Annars behövs mig veterligen inga övriga specialverktyg (har själv demonterat fjäderbenen på min S70 ett antal gånger av olika anledningar). Byt fjädrarna (tappar spänsten med tiden) och övre fjädersäten (rostar duktigt) också när du ändå håller på, även fjäderbenslagringen kan vara idé att byta.
av *pettson*
kulisgirl skrev:
kebabpizza skrev:Fjäderspännare klarar du dig inte utan, Biltema har bra sådana (för hobbymekaren) också för en billig peng. Annars behövs mig veterligen inga övriga specialverktyg (har själv demonterat fjäderbenen på min S70 ett antal gånger av olika anledningar). Byt fjädrarna (tappar spänsten med tiden) och övre fjädersäten (rostar duktigt) också när du ändå håller på, även fjäderbenslagringen kan vara idé att byta.
Hittar jag övre fjädresäte mm på Biltema också?
Kan det vara den som kallas "servicesats stötdämpare?"
Yes finns där, men inte under det namnet då det inte är en servicesats.
Finns under det här numret: 72753

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]