Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjuksköterskan
Hej på er !

Jag har, så fort det är plusgrader utomhus, problem med imma i bilen (V70 Classic -00). Allt är finfint när jag rullar iväg, men efter 10-15 minuter överrumplas jag av total imma på vindrutan och sidorutor, ofta i sådan omfattning att jag får stanna bilen på vägrenen/p-ficka för att vädra ut bilen (tar några minuter med fullt flås på vindrutan för att få den fri från imma). Har sökt en hel del på forumet här och annorstädes efter möjliga fel, och det verkar ju som om ett läckande värmepaket är en vanlig orsak men som jag förstår det ska väl kylarvätska läcka in i kupén då ? Jag känner ingen särskild doft och mängden kylarvätska i behållaren i motorrummet är tack och lov konstant, inte en droppe har försvunnit senaste halvåret. Jag känner heller ingen fukt under golvmattor eller uppe i taket. Vad tror ni det kan vara ?

/Sjuksköterskan
av kottskrapa
Jag hade nog testat med ett nytt kupéfilter om inget annat verkar konstigt
Användarvisningsbild
av taxi
sök på "recirkulationspjäll" eller "recspjäll", flera har haft liknande problem här!
av Sjuksköterskan
Fina tips, grabbar ! Ska be servicekillarna se över detta i samband med nästa service. Var mest orolig för läckage med rostskador och dyra reparationskostnader som följd, men kylarvätskenivån är ju konstant och jag känner ingen fukt i bilen när jag palperar den invändigt från golv till tak. Vore finfint om det gick att ordna med nytt kupéfilter alt recirkulationsspjäll.

/Sjuksköterskan :wink:
av Kena
Jag har likadan bil som du, med ecc, vet ej om du har det? tycker den alltid börjar imma när tempen i kupen kommer upp till inställd temperatur. Men det är väl för att fläkten varvar ner. Det jag vet funkar bäst är att inte köra mittersta vredet och fläkthastigheten i auto, det är som att tigga efter imma. Kör mittersta vredet mellan kl.12 och kl.3 allt efter om du vill ha flås på rutan eller fötterna.
Bak kan man ju glömma sightseeing, är konstant igenimmade om man är mer än 2 i bilen.
Jag kör med kupefilter från m-k-o-nen, kanske skulle pröva byta till original ifall det skiljer i tryckfall mellan filtren, vem vet?
Senast redigerad av 1 Kena, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Det kan inte vara så att du har knappen som gör att du bara får luft inne från intryckt? då brukar man kunna få imma den ska ta luft utifrån, förstår du hur jag menar?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har samma fenomen på 850in, är man 3 pers i bilen är det nästan hopplöst då får man köra på defroster rätt ofta. Är väl iofs rätt känt att 85x70 har lätt för att imma igen rutorna?

/Kalle
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag hade en liknande bil som taxi 1999 - 2003. Jag har aldrig haft en bil som immat igen så lätt. Det enda som jag kunde göra var vid dessa tillfällen att ha all luft upp på vindrutan. Så jag är rädd att det inte är något fel utan att du får leva med detta. Se till att ta in så lite fukt (snö) in i bilen.
av Kena
taxi skrev:Min immar ju inte igen så nåt fel lär det vara om det immar för er?
Rutorna immar igen om man är många i bilen eller då det ligger vatten på golvet. Man måste köra fläkten på högvarv för att hålla borta fukten. Ju kallare det är desto svårare är det att hålla borta imma/is från rutorna. Jag kan inte få det till annat än att det blåser för lite fast fläkten låter ju rätt illa. Öppnar man ventilerna mitt på instrumentbrädan så är det ju rätt bra fart på luften.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??