Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbe68
Hej!

Min olje lampa lyser, jag har en -00 Classic v70, det finns olja i motorn men den lyser iaf, någon som vet vad det kan vara?

Robban
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Starta inte motorn! Antagligen för lågt oljetryck, bogsera den till verkstad för att kontrollera oljetrycket

/Kalle :)
av Robbe68
Hej!
Ok, men kan det inte vara någon givare som är trasig, om det inte fanns något oljetryck skulle det påverka motortempen?
Jag ska köra den till verkstad bara hade lite funderingar!:)
av rd350
Oftast är det oljetrycksgivaren eller kabeln till den samma som ligger mot jord någonstans. Men så här över nätet är det farligt att råda någon att köra vidare. Oftast kan man se genom oljelocket om det finns olja uppe i ventilkåpan, eller höra på gången i motorn om det finns tryck. Det ska dock tilläggas att motorn inte tål att gå så länge om oljetrycket vekligen är borta!
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Vad jag hört så är det "för sent" när lampan tänds. Finns tydligen inget "limp home" när lampan tänts...
av blådåren
"limp home" för uteblivet oljetryck ??????????????? :roll:

Om oljelampan lyser, stanna direkt !!.
1, kolla oljenivå !!.
2, se över anslutningen till oljetrycks-kontakten.
3, MÄT !! oljetrycket med en manometer (oljetrycks-mätare) !.

Kör absolut inte med oljelampan tänd .
visst !, det KAN vara givaren som är kass, men har du inte mätt så du vet att det finns tryck kan det bli en dyr chansning !!.
av *pettson*
Sen kollas inte oljetrycket med startad motor. Det kontrolleras medans bilens motor dras runt med starten, det man vill veta i det läget är inte vad pumpen kan prestera. Det man vill veta är om pumpen ger mer än det tryck oljelampan ska slockna vid. Ger den mer kan man starta. Ger den mindre har man ett fel.
av blådåren
Naturligtvis "pettson", oljetrycket ska såklart kollas när man kör på starten om man misstänker tryckbortfall !!!

Tack för tillägget !!! :)
Användarvisningsbild
av CarMan
rd350 skrev:Oftast är det oljetrycksgivaren eller kabeln till den samma som ligger mot jord någonstans. Men så här över nätet är det farligt att råda någon att köra vidare. Oftast kan man se genom oljelocket om det finns olja uppe i ventilkåpan, eller höra på gången i motorn om det finns tryck. Det ska dock tilläggas att motorn inte tål att gå så länge om oljetrycket vekligen är borta!
Det var det dummaste jag hört!
På denna motor är det inte alls vanlig att nån kabel ligger imot nånstans & lika sällsynt att en giare går sönder.
men vinter tid är det ju därimot vanligt att motoreran på grund av kox i olje troget, inte har tillräckligt oljetryck

Så bilen ska absolut inte startas!!!!

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]