Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mawe62
Tja! Har en V70 tdi (140 hk) -97 som inte vill starta.. Den går runt och tänder 2 sek senare sen släpper man nyklen för att den går igång men den dör då direkt. Har hållit på så en tid tillbaka men då har man bara vridit på nykeln igen så har den gått igång efter ett antal försök...

Men nu igår när jag skulle starta den gick de inte alls.. Sen fortsatte jag att köra startmotorn sen gick den igång fast då var tomgången helt fel.. pendlade mellan 300 - 600 rpm o den började ryka o avgaserna luktade inte "rätt".. känns som om de e ett stort fel.. Har bytt glödstift för ett litet tag sen o alla vätskor är i rätt mängd... :???:
av olson
Ett hett tips är nog pumpinställningen. Uppsök en verkstad med mätutrustning.
av mawe62
Den gick igång dagen efter utan att jag gjorde någonting.. men de kanske inte vore dumt att kolla pumpinställningarna..
Användarvisningsbild
av CarMan
du vet om att du ska byta pump rem var 6000 mil. & göra en pump inställning var 1500 mil

mät upp dina glödstift, är ett annat tips (kan ju vara fel på dom du montera)
av kungbuus
Hur mäter man upp glödstiften?? :oops:

Tack på förhand

Mvh G
Användarvisningsbild
av Mancho
Har fått exakt samma syptom på min V70 efter Bilbolaget i Umeå bytt remmen till dieselpumpen. Dom justerade in remmen men sa då att ja skulle vara tvungen att byta dieselpump (15000 kr) för den var kass för billen gick knappt att starta. Dom gjorde ytterliggare en felsökning (1200 kr) o sa dom att pumpen var slut. Hämtade bilen i vredesmod o for till en dieselexpert som justerade in pumpen som "stod helt åt h-e" slutcitat.
Facit är att lita inte på att volvo kan laga sina egna bilar. Har fått otrolig hjälp på detta forum!
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]