Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Black855power
Har en fråga, köpte nyligen en startmotor på skroten, idag när jag skulle montera den så såg jag att det inte var samma fäste på botten på startmotorn. den som satt på min bil hade ett lite plåt stag som man fäster fast i motorblocket, min fråga, behövs det verkligen skruva fast den där eller räcker det bara med dom mot lådan? för det plåtstaget kom längre in på denna startmotorn:(
av *pettson*
Black855power skrev:Har en fråga, köpte nyligen en startmotor på skroten, idag när jag skulle montera den så såg jag att det inte var samma fäste på botten på startmotorn. den som satt på min bil hade ett lite plåt stag som man fäster fast i motorblocket, min fråga, behövs det verkligen skruva fast den där eller räcker det bara med dom mot lådan? för det plåtstaget kom längre in på denna startmotorn:(
Är vi överens om att man inte skickar med fästen för att dom är roliga?..
Fästet är till för att startmotorn inte ska kunna tilta utåt. Det är en hel del kraft på starten så..
Användarvisningsbild
av Sevenfold
det funkar nog lika bra med den starten du har skaffat, med plåten kan vara från en automat alternativt manuell, beroende på vilken transmission du har,
av Black855power
*pettson* skrev:
Black855power skrev:Har en fråga, köpte nyligen en startmotor på skroten, idag när jag skulle montera den så såg jag att det inte var samma fäste på botten på startmotorn. den som satt på min bil hade ett lite plåt stag som man fäster fast i motorblocket, min fråga, behövs det verkligen skruva fast den där eller räcker det bara med dom mot lådan? för det plåtstaget kom längre in på denna startmotorn:(
Fästet är till för att startmotorn inte ska kunna tilta utåt. Det är en hel del kraft på starten så..

Oj nu skrev jag nog lite klumpigt, det är så att jag fick inte med något fäste utan ska ta mitt gamla som satt på, men på den jag hade innan så satt de bultar monterade innefrån startmotorn så man fick skruva fast det staget med muttrar, men på den nya är det långa små bult istället och nu är det så att det där plåtfästet kommer längre in mot startmotorn och det kommer fattas några mm till fästet i blocket, hur ska jag göra med det?

Jag har manuell, fästet mot lådan är samma, men det är fästet vid oljefällan jag menar nu:(
av Black855power
*pettson* skrev:

Pratade med Volvo igår, frågade angående det lilla plåtstaget om det behövdes skruva fast vid oljeavskiljaren. Fick då svaret att det inte var nödvändigt bara om det satt fast skruvad med bägge bultarna framme vid lådan, och att de staget sitter där från när bilen lämnar bandet, men hade ingen speciell funktion, frågade dock en extra gång om det inte behövdes men fick samma svar igen = Nej
av *pettson*
Black855power skrev:
*pettson* skrev:

Pratade med Volvo igår, frågade angående det lilla plåtstaget om det behövdes skruva fast vid oljeavskiljaren. Fick då svaret att det inte var nödvändigt bara om det satt fast skruvad med bägge bultarna framme vid lådan, och att de staget sitter där från när bilen lämnar bandet, men hade ingen speciell funktion, frågade dock en extra gång om det inte behövdes men fick samma svar igen = Nej
Lessamt att man säger så..Plåten sitter där för att hålla in bakändan av startmotorn. När drevet kickar in mot startkransen så vill startmotorn vrida ut sej i bakkant samt runt sin egen axel. Ju smalare startmotor i nosen (mindre yta att hålla emot vridningen med) desto viktigare att den är på plats.
Sen att folk skiter i att montera dom är en annan sak. Det slutar som vanligt med spruckna fästöron på startmotorn. Det sker säkert inte imorgon eller på en månad eller två.. men det kommer att ske.
Återigen så sätts inte saker dit för att det är roligt bara..
Hur du nu väljer att göra är helt din ensak, men plåten hade en funktion oavsett vad dom tyckte.
av rd350
Tänk på att du sätter starten i ett alu-block, tål inte samma påfrestningar som en gjutjärnsmotor.... Klart fästet ska dit! Om inget annat kan du väl modifiera med bultar och brickor.
av Black855power
Lessamt att man säger så..Plåten sitter där för att hålla in bakändan av startmotorn. När drevet kickar in mot startkransen så vill startmotorn vrida ut sej i bakkant samt runt sin egen axel. Ju smalare startmotor i nosen (mindre yta att hålla emot vridningen med) desto viktigare att den är på plats.
Sen att folk skiter i att montera dom är en annan sak. Det slutar som vanligt med spruckna fästöron på startmotorn. Det sker säkert inte imorgon eller på en månad eller två.. men det kommer att ske.
Återigen så sätts inte saker dit för att det är roligt bara..
Hur du nu väljer att göra är helt din ensak, men plåten hade en funktion oavsett vad dom tyckte.[/quote]

Jag tog ditt inlägg på allvar nu, har just suttit flera timmar för luskat ut hur jag skulle få över det gamla fästet på den gamla startmotorn till den nya, men till slut fick jag loss alltihop och nu sitter fästet där det ska:) NU kan jag vara lugn att inte startmotorn ska vika sig och gå sönder i fästena:) detta är LÖST nu

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]