Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Har en 855:a 96 med B5252 14700mil (2,5L 10V Fenix5.2) som börjat få startproblem vid kyla. Den tänder direkt och hoppar upp på 1500varv men sen när varvet faller tillbaks mot tomgång så dör den direkt. Detta händer ett par ggr i veckan och bara med kall motor. Om jag precis i startögonblicket ger lite grundgas och håller den på 1500 varv i 10sek så går den sen på tomgång. Motorn går för övrigt helt normalt, inga felkoder. Service skött. Stift, fördelare, rotor, luft/bränslefilter har gått 1000 mil ca.

Eftersom den går när man ger grundgas utesluter jag startspärren och bränslereläet. Rätt/Fel?

Jag inbillar mig att det kan ha med tomgångsregleringen att göra. Tomgången uppför sig iofs normalt när man sen kör. Hur fungerar egentligen tomgångmotorn? Det är väl nån form av luftventil som öppnar/stänger. Var emellan reglerar den luftflödet?

Tacksam för råd och förslag eller "bollning" av mitt problem.
Senast redigerad av 8 js1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Steg 1 är ju en rengöring av både gapjäll och tomgångsmotor, tomgångsmotorn passar man på attsmörja upp lite samtidigt. Den här årstiden kan ju tomgångsmotorer fara och frysa eller kärva om det är mycket gegg i dem.

Det är ju en ventil som tillåter att det kan gå luft från röret mellen luftburk och spjäll och in i insuget.
Användarvisningsbild
av js1
Ok, jag ska gräva lite med det.
Användarvisningsbild
av js1
Har nu kollat över alla vakum och luftslangar och det ser helt och bra ut.
Tomgångsventilen såg ganska ren ut, bara lite svart beläggning som jag tvättade bort och motionerade den sen med lite WD40.
Startade motorn och reglerade tomgången med "tummen i slanghålet". (slangen mellan ventilen och insuget) då såg man tydligt hur ventilen rörde sig. Vet inte om ventilen är helt stängd när motorn är avstängd för isåfall borde den inte startat alls. Det gjorde den inte när jag täppte slangen helt med handen. Det lär väl visa sig de närmsta dagarna om åtgärden hjälpte.

Är det nån som vet om det är en pulsstyrd ventil?
av *pettson*
js1 skrev:Har nu kollat över alla vakum och luftslangar och det ser helt och bra ut.
Tomgångsventilen såg ganska ren ut, bara lite svart beläggning som jag tvättade bort och motionerade den sen med lite WD40.
Startade motorn och reglerade tomgången med "tummen i slanghålet". (slangen mellan ventilen och insuget) då såg man tydligt hur ventilen rörde sig. Vet inte om ventilen är helt stängd när motorn är avstängd för isåfall borde den inte startat alls. Det gjorde den inte när jag täppte slangen helt med handen. Det lär väl visa sig de närmsta dagarna om åtgärden hjälpte.

Är det nån som vet om det är en pulsstyrd ventil?
JA den är frekvensstyrd..
Har startat klockrent en vecka nu så rengöring av tomgångsventilen gjorde susen. :D
js1 skrev:Har startat klockrent en vecka nu så rengöring av tomgångsventilen gjorde susen. :D
Jag ska följa upp det här problemet och berätta hur det slutade.

Problemet kom tillbaks igen efter några dagar så jag byte hela tomgångsventilen vilket inte heller hjälpte (100 spänn på returbilen)
Batteriet hade varit lite trött, den gick tungt på startmotorn men tände som sagt ändå efter något varv på starten. På Fredagkvällen glömde jag innerbelysningen på i garaget och på Söndagen vara batteriet stendött.
Som tur var hade jag ett annat batteri stående som jag laddade upp och satte i. Detta (nygamla) batteri dra runt startmotorn som om det vore en solig sommardag fast det är flera minusgrader ute och bilen startar galant varje gång utan att dö. Det har nu gått snart 1 1/2 månad helt problemfritt så nu anser jag det löst en gång för alla.

Frågan är bara, varför dog motorn direkt efter start med det trötta batteriet?
av *pettson*
js1 skrev:
js1 skrev:Har startat klockrent en vecka nu så rengöring av tomgångsventilen gjorde susen. :D
Jag ska följa upp det här problemet och berätta hur det slutade.

Problemet kom tillbaks igen efter några dagar så jag byte hela tomgångsventilen vilket inte heller hjälpte (100 spänn på returbilen)
Batteriet hade varit lite trött, den gick tungt på startmotorn men tände som sagt ändå efter något varv på starten. På Fredagkvällen glömde jag innerbelysningen på i garaget och på Söndagen vara batteriet stendött.
Som tur var hade jag ett annat batteri stående som jag laddade upp och satte i. Detta (nygamla) batteri dra runt startmotorn som om det vore en solig sommardag fast det är flera minusgrader ute och bilen startar galant varje gång utan att dö. Det har nu gått snart 1 1/2 månad helt problemfritt så nu anser jag det löst en gång för alla.

Frågan är bara, varför dog motorn direkt efter start med det trötta batteriet?
Spänningen var för låg, generatorn hann inte börja ladda.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]