Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe
Hej,

Jag har en 855 2.5SE -95 28000 mil. Jag märker ibland att efter jag har kört så ryker det från bakdäcket, och det luktar gummi (ungefär som om man har kört hårt eller rivstartat).

Bilen drar ganska mycket bensin 1.08 l/mil landsvägskörning, så jag trodde först att det var bromsarna som låg till och gjorde att det rök men om jag känner på fälgen så är den kall borde inte den vara varm i så fall?

Jag har även tittat om det är så att däcket går emot skärmhuset om tex dämparna skulle vara dåliga men det ser inte ut så, jag har i och för sig inte skruvat av däcket bara tittat in under skärmen.

Någon som har en aning vad detta kan vara?

Ubbe
av _hagitch_
Ubbe skrev:Hej,

Jag har en 855 2.5SE -95 28000 mil. Jag märker ibland att efter jag har kört så ryker det från bakdäcket, och det luktar gummi (ungefär som om man har kört hårt eller rivstartat).

Bilen drar ganska mycket bensin 1.08 l/mil landsvägskörning, så jag trodde först att det var bromsarna som låg till och gjorde att det rök men om jag känner på fälgen så är den kall borde inte den vara varm i så fall?

Jag har även tittat om det är så att däcket går emot skärmhuset om tex dämparna skulle vara dåliga men det ser inte ut så, jag har i och för sig inte skruvat av däcket bara tittat in under skärmen.

Någon som har en aning vad detta kan vara?

Ubbe
har du kollat så du har rätt lufttryck i däcken??
av Stefan Palm
Har man för lågt luftryck så kan däcket rotera på fälgen vid t,ex inbromsning.
av Ubbe
Hej,

Jag kollade däcktrycket nu och det var knappast för lågt. det låg på ca 2,5 vilket jag tycker är lite högt, så det borde inte vara problemet då att det är för lågt däcktryck.

Någon annan som har något förslag vad det kan vara?

/Ubbe
av hankio
Ryker det när det är blött ute? Avgasröret går precis bakom skärmen och ger upphov till "rök" från bakdäcket. Så är det på min 855 iaf.
av porwoll
Har du kollat om däcken är ojämt slitna, i sådana fall kan det väl vara hjulinställningen, camber/caster
av habs
okej det låter dumt men du har inte kört över en plast påse som blåst in i hjulhuset ?

det ger upphov till liknande lukt.
av Ubbe
Hej,

Tack för alla svar,

- Jag har kollat däcktrycket och det var OK.

- Angående avgassystemet så kan det kanske vara det, för tänker jag efter har det nog bara hänt när det har varit vått ute. Men det borde väl inte lukta gummi då?

- Vad jag kan se är däcket inte mer slitet men jag ska in med den på service till våren så jag får be dem kolla hjulinställningen då.

- Anående påsen så kan jag inte se att någon sådan har fastnat men jag får vänta med att kolla ordentligt när jag slänger på sommardäcken. (Om nu våren behagar att komma någon gång, ganska trött på vintern nu...)

Ubbe
Användarvisningsbild
av ZapMAn
Jag har samma problem på min Volvo 850 GLT 97:a 26000 mil.
Det luktar bränt gummi från vänster bakdäck.
Det är ju på den sidan som avgasröret går, men borde ju inte blli så varmt att det luktar bränt gummi.
Men nu är det ju dags att byta till sommarsulor och då får vi se om det blir någon förändring.....
av Ricaro
Kan de inte gå att känna sig fram. Alltså efter att man kört en runda och de luktar att man då känner på däck, fälg mm. Luktar de bränt så borde de ju kännas. Men man får väl vara lite försiktig så man inte bränner sig.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]