Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sevenfold
jag har byggt egna bärarmar med ställbar hjulvinkel och lösa spindelleder,
så min fråga är följande, skulle det bli godkänt hos SBP?

jag är en erfaren svetsare och vart det i 11 år

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är svetsningen riktigt gjord och materival och godstjocklek rätt så ska det ju inte vara några egentliga bekymmer. Men sen beror det ju lite på vem som besikar och bedömmer det heal med.
av *pettson*
Sevenfold skrev:jag har byggt egna bärarmar med ställbar hjulvinkel och lösa spindelleder,
så min fråga är följande, skulle det bli godkänt hos SBP?

jag är en erfaren svetsare och vart det i 11 år

tack på förhand
Svaret är NEJ.. och JA..
Det är ju nu det är så fantastiskt att ha en så värdelös enhet som SBP är i sin nuvarande form. OM du ska registreringsbesiktiga och bilprovningen upptäcker det så är det INTE godkänt utan beräkningsunderlag och provningsintyg. Alla bildelar som finns på bilen är certifierade som just reservdelar då dom fått de intyg som krävs. Trots att många tror det så är det inte bara att börja tillverka saker i garaget och tro att man faktiskt får åka runt med det hur man vill.
Hembyggda länkarmar frångår certifierade delar och då ska bilen registreringsbesiktigas med modifieringen.
Men nu till det fanstastiska med dubbelmoralen..
När du gör en vanlig kontrollbesiktning med bilen och struntar i att regbesiktiga, så ska där finnas en länkarm i bra skick, varken mer eller mindre. Dom bör inte bry sej om mer än att kika så det ser bra ut. Men dom kan om dom tycker avsteget är för stort, kräva att du ska regbesiktiga för ändringarna.

Detsamma gäller t.ex om du använder USA blinkers. Inte lagligt för fem öre hur du än bär dej åt, det krävs E märkta belysningar för att åka runt i Europa.
Det ska kontrolleras om du ska regbesiktiga för t.ex ombyggd belysning.
Men gör du en kontrollbesiktning så ingår inte kontroll av E märkningen, USA blinkers är helt godkända om dom lyser med rätt färg på korrekt sätt.

Breda fälgar går inte alltid att regbesiktiga med, dom kan bredda för mycket per sida helt enkelt.
Gör du kontrollbesiktning och däcken går innanför skärmarna och inte tar i, då är det grönt och helt lagligt att åka med.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ok det är beräknat och ritat av mig i Cad.
8,6 ton håller bärarmen för.
och spindelleden jag använt mig av är en modifierad PARTNR: 271591 från volvo
av *pettson*
Sevenfold skrev:ok det är beräknat och ritat av mig i Cad.
och spindelleden jag använt mig av är en modifierad PARTNR: 271591 från volvo
Lugnt för min del. Det är inte mej du kanske måste visa det för. Kan ju vara bra att ta en utskrift på och lägga i bilen redan från början ifall nu en fråga kommer.
av greenbay
Sevenfold skrev:ok det är beräknat och ritat av mig i Cad.
Vad är original bärarm dimensionerad för?
Det handlar ju inte om att hålla upp 1/4 del av bilen, vill det sig illa och du kör i något i en kurva, så skall den hålla HELA bilen, utan att krokna. Med lite fart blir det rejäla laster.
/greenbay
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]