Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
Hej

Jag skrev i en tidigare tråd om min gamla 850 som började gå som en påse nötter. Jag fick då lite tips samt att jag läste av felkoderna. Det var en hel del felkoder hur många gamla vet jag inte men när jag tömt och lagrat nya så var det ett gäng felkoder kvar, bland annat kamaxelgivarsensorn och luftmassemätaren.

jag lämnade in bilenför för att få en offert på vad det skulle gå på och happades att de visste i vilken ände som man skulle börja i. Jag lämnade in bilen på verkstad som har svart-gula färger...Ja det börjar på M och fortsätter med ekonomen.

De tog gladeligen emot bilen och sa att: Jo men vi gör en felsökning för 400 spänn så hör vi av oss!

När jag ringde och hörde hur det gick med min bil så fick jag ett förslag på 8150kr om det nu stannade på det vill säga..

Billigt tänkte jag.....men jag tackade så mycket och hämtade hem bilen fortare än kvickt. De hade tagit och läst samma jävla felkoder som jag själv hade gjort.....för det rimmliga priset av 400 NOT! Utifrån detta hade de börjat räkna på vad det skulle kosta. Jag menar drygt 8000 för en bil jag gav 11000 för tre år sedan...nä tack.

Kontaktade en biliaverkstad, beskrev problemet och frågade om offerten från oekonomen med ett M i början var rimlig...Trodde att han dog i andra änden av luren. Han sade att han aldrig hade varit med om att man behövde byta allt som offerten föreslog utan att offtast räckte det med att byta en sak så löste sig även vissa följdfel och att det var någonting jag kunde fixa själv.

Yes mycket riktigt! Införskaffade mig lite begagnade prylar från Jönköpings bildemontering och började skruva.
En kamaxelsensor senare och en luftamassemätare senare så var problemen lösta....Kostnad: strax över 2000 om man räknar med att jag lät M.....nomen läsa min felkoder. Tid: tog mig en timme!

Nöjd och missnöjd men jag lär ju aldrig lämna någon bil till en gulsvart verkstad i alla fall....
av Arken
Jag har lite problem med ABSen på min S70. Ringde AD-Center och snackade med dom där. Dom sa att de kunde ta in bilen och koppla upp den mot datorn och sedan snurra varje hjul för sig och läsa felkoder. De ville alltså hjälpa mig felsöka för en billig peng. Sen sa dom också at det fanns ingen anledning till att lämna in bilen för att de ska utföra reparationer utan att det går göra på egen hand hemma.

Det tycker jag är riktigt schysst. Jag förklarade ju att jag inte har några som helst problem med att skruva och då sa han att det inte fanns någon anledning att lämna den till dom :D
av motorelf
Kul att höra om sådana verstäder. Till ett sånt ställe återkommer man om det behövs. Men jag kommer säga vad jag tycker om Mekonomen som finns i mina krokar och det lär inte blir några positiva saker....
Användarvisningsbild
av CarMan
Tänker skriva ungefär samma sak jag nyss skrev i an annan tråd.
Priset behöver inte vara i relevans till den tidåtgång verkstan lägger ner på bile.
Det kan vara värt att betala en högre slant i felsökning om man vet at det innebär att bilen får rätt diagnos.
av motorelf
Det var det jag tänkte och hoppades på. Jag betalar gärna för yrkesskicklighet och kompetens. Men när de gör en beräkning på samma felkoder som jag hade fått fram utan att tillföra något mer känner jag mig lite lurad. Lägg där till att jag får ett helt annat tips/råd från en volovverkstad än vad Mekonomen gav.

Jag tänker inte ge mig in i debatten om märkesverkstäder är bättre eller sämre än många andra verkstäder men den mekonomen som finns i mina krokar har klart förbrukat mitt förtroende. Jag har bekanta på andra orten som är nöjda med deras tjänster så inget ont om hela kedjan. Men jag tycker att de borde stött på någon Volvo 850 tidigare, det finns ju ett gäng av dessa bilar på våra gator, för att kunna ge mig bättre service än att börja räkna på vad alla delar och arbete skulle ha kostat.

Nu parkerar jag för natten och passar på att tacka alla bra och trevliga bilreperatörer som jag faktiskt stött på och försöker glömma att Mekoekonomen finns
Användarvisningsbild
av CarMan
jag baserar alltid mina felsökningar på kundns symtom/problem. sen andvänder jag felkoderna som stöd så jan kan börja "gräva" i rätt ände (om nu felet har genererat nån felkod)

För att det fins felkoder i bilarna är inget konstigt, det finns det även i bilar utan fel som fungerar problemfritt.
Har du god kunskap om exakt den bil du för tillfället jobbar med är det lättare att solla bland felkoerna för att hamna rätt (& sen andvänd frysta värden & felkodsräknare m.m. för att verifiera om fekloden har med det problem kunden vill ha hjälp med att göra)

Det är ju sällan en kund vill ha alla fel på bilen lagat, han vill ju bara att man lagar det fel han har lämnat in bilen för 8den upplevda kund symtomen/ kund störningen)
av *pettson*
Nej vi betalar oftast inte för servicen vi får. Vi betalar oftast en summa därför att folk anser att allt billigt är skräp. Även tjänster.
En billig mek är aldrig lika bra som en dyr mek? En billig målare är ju sämre än en dyr? En billig olja är aldrig lika bra som en dyr olja, en dyr frisör är ljusår bättre på att snagga dom där 23 stråna än en som tar halva priset. En nyck som märkesfolket (notera inte just bilmärken utan alla märkesrepresentanter) säljer in folket på. Billigt = fel, eller dåligt utförda tjänster eller dåliga produkter. Dyrt= bra i alla kategorier, men är det sant det?
Hur ser det ut när vi öppnar maskburken och kikar?..
Konstigt nog är det väldigt ofta luft för pengarna, nån enstaka gång får man nånting som faktiskt påminner om en kvalitetsskillnad.
för att ta in carmans förslag.. Varför betalar inte nån 800 för att få kommunens slambil att komma ut och suga loss din propp i röret? Nej hellre anlitar man mulle meck som tar 4000 för han har en flashig bil av nyaste modell och största annonsen i tidningens historia, med så mycket pengar som den kostar måste det vara ett rejält företag. Han pratar upp tid som gör att han tar dubbelt så lång tid på sej men han ju sååå mycket trevligare, är samtalet värt dom pengarna? Kanske om man är väldigt ensam och knappt ser folk, men då finns det ju alternativ som också det är billigare.
Att kommunen sen är dom som ägnar 94% av svenska folkets brunnar en tanke och definitivt har vanan och skickligheten är ju ingen som vill höra av, menar dom har fula kläder, fula bilar och är inte så munlädersmorda. Men dom är ju billiga..

Oljorna? Tja.. avans kallas det. Enkelt.. 29 spänn litern in inkl moms och drygt 200hundringen ut med mellanskillnaden i fickan gör att ingen annan går att rekommendera, för plånbokens skull. Våra tjänster påverkades också av det. Dyr *fin* olja gör dyra fina servicear. Som i sin tur gör dyra fina reparationer så småningom åt våra kunde. För vi har ju en rejäl fin verkstad med rejäla priser och då gör man bara bra jobb.
Är en dyr mek bättre än en billig? Är den dyra meken med sin flashiga verkstad verkligen bättre? Löser han problem utan den djupa kunskap som kanske herr billig har? Nej inte alls, men det är flashigt och det betalar man hellre för, ni vet. Det finns ju en anledning till priset, det är ju dyrt att driva en så stor o fin anläggning och då är det värt det, även för kunden, så låter snacket. Sannolikheten att just herr flashig faktiskt löser ditt problem? Den är betydligt mindre. Eftersom förmågan att lösa problem inte hänger på att äga dyrast saker. Adekvat utrustning finns i olika prisklasser och en bra lokal måste inte kosta multum. Det gör att man måste inte kosta extremt i timman men kan ändå göra ett extremt bra jobb.
Ett litet exempel, för att det inte ska bli reklam så utelämnar jag namnet på märket och verkstan.
En märkesverkstad i min närhet tar just nu 1725kr inkl moms i timman. Två tidigare anställda på just den firman har en verkstad inte så långt bort därifrån. Där kostar det 740kr/timma. Dom har tillgång till samma utrustning. Skillnaden är att dom inte kan tanka programvara (valt att inte göra det) + nästan 1000spänn i timman. Dom två var märkesfirmans mekaniker/felsökare.

Hur vi än vrider och vänder på saker så är det djupt inrotat att priset speglar allt. Det är inte sant överhuvudtaget, men sålänge det är så djupt rotat kommer dom flesta som har nåt billigt, tjänst eller produkt att marknadsföra det som nåt mycket dyrare än det egentligen är, och dom som redan har nåt dyrt, tja dom ser ju att *skiten* kommer ikapp så då är det höjningsdags. Cirkeln är sluten, är det ännu dyrare måste det ju vara ännu bättre...
Det är mest dags att ALLA oavsett vad man köper, tjänst eller produkt, tar reda på vad man får för pengarna innan man lämnar eller köper.
Användarvisningsbild
av CarMan
Så är det i din värd, inte min.

Jag säker inte att alla tar betalt efter vad dom kan. Men i det morderna sammhället så blir det mer o med att man kan ta betalt för kunskap /service / sparadet på kunderna tid !!! (kasnek den viktigaste posten)

Komunens slambil kanske kostar 800:- men kommer inte fören måndag. & Gör bara ren sugningen, städa får du göra själv
kalla med egen spol bil kommer omgående & städar ur din källere för han bryrsig om kunderna & har arbatat frem ett "rykte" du är desutom villig att betala mer för att det ska vara rent i källaren när dina lördags gäster kommer.

I dagens sammhälle är kunden i fokus på ett annat sätt, allt sak vara så smidigt som möjligt för kunden, men då kostar det ju kanske mer (kunskap kostar/ spara tid åt kunden kostar)

Med ditt resonemang fallar mycke i vår värd. varför har folk däck i våra däckhotell? (det är en stor växande marknad) Det är ju biligare att ha däcken hemma o byta dom själv.
av *pettson*
Ja inte delar vi värld det är ju helt klart :shock:
Ja varför har folk däcken i däckhotellen? Tror du att det är dom 30-40min dom sparar som avgör det? Eller tror du att det är skaran av märkestekniker som säger: Nene, så kunde man göra förr vet du.. Eller nej det är lite för tekniskt, lämna det till oss, som skapar behovet? Konsten att sälja mertjänster. Finns inte ett behov? Skapa ett! Visst finns det folk som inte vill ha vinterdäcken i sin källare om man bor i lägenhet? Men bor alla i lägenhet? Varför lämnar folk som bor i vill och har 100kvadrat garage in däcken då?
Får inte kunden röra sin bil under garantitiden, knappt röra den efter garantitiden på grund av alla *rekommendationer* när skulle kunden ens få känna att han eller hon KAN byta däck själv? 8 av 10 bilägare vet inte ens hur man byter en punktering på plats, man tycker att handboken är för luddig om den överhuvudtaget är läst. För att inte tala om det tekniska med domkraften.
Vi har samtidigt gjort ett skifte där största delen av människor inte bryr sej om att dom kan göra saker själva överhuvudtaget. Det handlar inte om att man måste ta på sej handskarna eller att man sparar tid. Det är inte för att man har pengar i överflöd heller. Man tar kostnaden för att dom man litar på, säger att man inte kan, det har man sagt hela tiden när dom växte upp. Det går igen i alla branscher så det är inte bara i verkstadsbranschen.

Det är så enkelt att se, jag är 40, när jag åkte moped så mekade i stort sett alla med sina mopeder, killar som tjejer, man lämnade in det som var riktigt svårt. Men knappt då. Bilar? Precis samma sak, kanske nåt färre som gav sej på bilen. Inte ens när kompressorn i verkstan lämnade in eller när frysen i källaren började låta så var det självklart att lämna in. Först skulle det avgöras om det var nåt man kunde själv eller inte.
Hur är det idag?..
In kommer sonen och säger att moppen har punktering, pappa blir irriterad, nu måste han ju hyra en kärra och köra den till verkstan. För mopeder är så avancerade, det sa man där man köpte den. Skulle den inte startat så vore det ju ännu värre, det är så komplicerat idag. Bilar.. bilägaren ser en svart kåpa under huven, det är ju allt som helst ska synas. Han har i bakhuvudet att bilen han har är en mycket teknisk sådan, det stod så i broschyren. Han lämnar in bilen gällande allt..
Är bilar så tekniska? Har det hänt några raketforskarsteg? Inte alls, det mesta klarar kunden även idag att skruva med men han vågar inte, för dom bilar han ägt och sett, där är allt så *avancerat*. Därmed får verkstan ta hand om allt.
Elektronikens intåg i fordonen har nu gjort precis allt omöjligt, om man inte lämnar på märkesverkstan förstås (inte bara bilar) Där är stället där det sker magiska under. Det är samma omöjlighet som gör att man inte längre kan byta däck, lager och bussningar utan måste kasta allt och alltid byta hela delar, det är förvånande att man ens kränger däck längre och inte tvingar på kunden färdiga paket? Ja just det, det är ju redan en affärside! Renovera är en omöjlighet oavsett vad, inte ens fälgar går att blästra och lacka om med bibehållen säkerhet, nya går däremot att sälja. Inte ens glödlampor är kunden numera betrodd att byta själv. Det är avancerade bilar.. Kunden är nu nere på en otränad chimpans nivå i ögonen på serviceorganen.
Det är nu aggregatbytarnas era och det är nu reparatörer i ordets rätta bemärkelse börjar bli utrotningshotade.
Välkommen till slutet av 2010 i min del av östergötland.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror defenetivt inte att kunden är skrämd att vända sig till olka företag sitälet för att göra det själv.
Kunden vill själv betala för att slippa göra det (det är tråkigt & lite besvärligt) man väljer att lägga några kronor på att ha ett bekvämt liv (vardags lyx)

Hur många köper en halv gris? jaag tror de flästa köper färdig styckade bitar i affären, trots att det är dyrare.
Jag tror många kan byta till vintehjul & har plats för dom, men det är bekvämt att slippa lasta in dom i bilen för att åka till en GDS hall (allternativt byta på gatan/uppfarten)
Varför har du internett hemma, du får lu låna det gratis på bibblan. Varför har du mobiltelefon, kan du inte ringa när du kommer hem? Jo för det är bekvämt!
Jag o många mer kan betala för att ha lite bekvämt (jag har bergvärme, skulla aldrig i livet elda med ved, då det är för mycke jobb!
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]