Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbdenmark
jäg har köbt bosch fr7dc tändstift til min 5252s som der står i volvo manualen for 850 årg.96. da jeg plucker bort dem gamle tändstifter, sitter där volvo 301X9146775 stifter i, och dem är 5mm kortare end dem nya bosch jeg just köbt. jeg våger inte skifta, de jeg är räd for haveri, når dem nya är längre. hjælp.
Användarvisningsbild
av CarMan
Handla grejor på ett ställe där dom vet vad du ska ha för grejor till just din bil. Att handla på ett ställe där du själv ska bestäma vilken del du behöver innebär att du själv vet vilken del du ska ha. (kanske är dydare, men spar dig ju en del besvär, vilket kanske kan vara värt många kronor i slutändan!)
av tbdenmark
CarMan skrev:Handla grejor på ett ställe där dom vet vad du ska ha för grejor till just din bil. Att handla på ett ställe där du själv ska bestäma vilken del du behöver innebär att du själv vet vilken del du ska ha. (kanske är dydare, men spar dig ju en del besvär, vilket kanske kan vara värt många kronor i slutändan!)
Jeg forstår hvad du mener CarMan, men jeg har jo netop köbt dem tändstift som Volvo rekomenderer i deres Manual for netop min motor. Så kanske dem Volvo Tändstift der sidder i, er monteret fel, da den var på service hos Volvo.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
tbdenmark skrev:jäg har köbt bosch fr7dc tändstift til min 5252s som der står i volvo manualen for 850 årg.96. da jeg plucker bort dem gamle tändstifter, sitter där volvo 301X9146775 stifter i, och dem är 5mm kortare end dem nya bosch jeg just köbt. jeg våger inte skifta, de jeg är räd for haveri, når dem nya är längre. hjælp.
Jag tror att du köpt rätt stift med jag tror också att det är bra om du dubbelkontrollerar med volvo eller ett annat ställe du litar på.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nexus
Bensin macken OK brukar ha volvo "orginal" tändstift. men komiskt nog så var de dyrare än köpa på bilia. Så Carman har en poäng i det han skriver..
Användarvisningsbild
av CarMan
Så är det väll med det mästa i vårt morderna sammhälle. vi betalar inte för vad produkterna / tjänsterna kostar att produsera/utföra, utan för vilken service vi får / kunskap hantverkaren har m.m.

(Jag kan betala en rörkrökare stora summor pengar för att slippa själv ta reda på stopp i avloppet, trots att han som har rätt utrustning kanske löser det på 5 min. det har ju sparat mig 3 timars jobb & slapp gräva med mina händer i skit,o den lukt det innebär)
av tbdenmark
Det var jo inte for at spare pengar, men for at der var en Mekonomen näre hvor jeg bor. Och igen, det var den rekomenderede tändstift från manualen. Men jeg går til Volvo mandag och köber nya, så beretter jeg på dette forum, om dem er lig dem från mekonomen, eller lig dem der just nu er monteret i motoren. Tack for ere svar
Användarvisningsbild
av CarMan
Men kan inte mekonomen själva svara på vilka stift du ska ha ? dom ska väll vara "experter" på sitt sortiment
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det vete sjutton om dom är, dom ville pracka på mig en Hallgivare till 240 -88b och den har ju svänghjulsgivare. (N)

Mvh GK
av tbdenmark
gik på Volvo og köbte nya originale idag. dem er 20mm från gäng start til stiften, dem från bosch är 23mm. Så jeg undrer hvorfor de är rekomenderede i Volvo Manualen. Men dem kommer retur til Mekonomen igen.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]