Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markisen
Gav mig på att byta länkarm då spindelleden glappade. Men hur jag än banka och tryckte och hade mig fick jag inte upp toppen på spindelleden längre än som syns på bilden. Det är ca ½ cm kvar ner till gummidelen. Duger detta eller måste den tryckas upp hela vägen till gummit?

En novis tackar och ser fram emot svar.

Bild
av TorxE14
Hej. Jag tycker det ser ut som om du inte fått upp den tillräckligt. Ta bort skruven och muttern helt så att du kan titta in i hålet där skruven suttit och se att spindeledens urtag kommer ända upp . Det är skruven som ska låsa den sen mekaniskt. (den sitter inte bara där för att "klämma" fast spindeledens tapp) Om du måste banka så var rädd om plåtkoppen på spindelledens undersida.
av markisen
Tack för svaren.
Bara att skruva ner och prova igen. Då jag trodde att skruven bara klämde fast tappen trodde jag att det var bra som det var, tack för förklaringen TorxE14.
Jag ska prova med ditt förslag Lelle och använda mig av en domkraft, och jag är rädd om plåtkoppen.
av TorxE14
Lycka till . Du kan ju jämföra med den andra sidans spindelled.
av *pettson*
markisen skrev:Tack för svaren.
Bara att skruva ner och prova igen. Då jag trodde att skruven bara klämde fast tappen trodde jag att det var bra som det var, tack för förklaringen TorxE14.
Jag ska prova med ditt förslag Lelle och använda mig av en domkraft, och jag är rädd om plåtkoppen.
Hur fick du bort den gamla om du inte tog ur den genomgående bulten? ??:-/
av markisen
*pettson* skrev: Hur fick du bort den gamla om du inte tog ur den genomgående bulten? ??:-/
Jag uttryckte mig nog dåligt. Självklart tog jag ut bulten (bytte till en helt ny) försökte trycka upp spindelledstappen så långt upp jag kunde och sen i med nya bulten och skruva åt. Visste inte att bulten även mekaniskt skulle hålla uppe spindelledstappen utan bara till för att dra åt runt tappen för att hålla en på plats.
Användarvisningsbild
av ketto
hoppas du inte har kört nåt me bilen sådär! Hade garanterat hoppat ur efter ett tag och däcket hade slagit ut 90 grader rakt av me drivaxel som rycks ur inre knuten!

När de blir sådär så är tappen inte rak i sitt spår! Löser sig me att trycka in hjulspindeln och samtidigt slå upp tappen!
Användarvisningsbild
av CarMan
Bra!
Käns skönt att se at domkraften ligger på golvet, o inte sitter på bilen! (det betyder att du troligtvis har palbockar under bilen när du jobbar med den)

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]