Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moparmöken
Tar min "oskuld" på forumet då :)
Köpte en V70 TDI från 99 med kassa bromsar, och eftersom skivorna var lövtunna fram trodde jag att det bara var dom, men efter byte av skivor, belägg o slangar så märkte jag att bromsarna bara tar bra vid första inbromsning, släpper jag och trampar till snabbt igen har jag ingen servo, dvs stenhård pedal. har lokaliserat vacuumpumpen och att slangen går iväg därifrån, men vart den går in på servot eller om det finns nån vacuumtank, backventil etc har jag inte sett.
Finns det ngn vänlig själ som kan kläcka den infon har googlat utan att få fram nåt matnyttigt och skulle ju behöva köra bilen redan imorrn.

Tack på förhand,
Patrik
av moparmöken
Börjar misstänka att det är pumpen som inte ger tillräckligt, lokaliserade vacuumslagen till servot idag, tog isär i en skarv och sög mot bromsservot, inget läck, sög mot vacuumpumpen, inget läck men likförb... dålig servoverkan...
av *pettson*
moparmöken skrev:Börjar misstänka att det är pumpen som inte ger tillräckligt, lokaliserade vacuumslagen till servot idag, tog isär i en skarv och sög mot bromsservot, inget läck, sög mot vacuumpumpen, inget läck men likförb... dålig servoverkan...
Inga bromsar som är så ihopkärvade så att servot faktiskt gör vad det ska, men att dom är så tungtrampade ändå?
av moparmöken
*pettson* skrev:
moparmöken skrev:Börjar misstänka att det är pumpen som inte ger tillräckligt, lokaliserade vacuumslagen till servot idag, tog isär i en skarv och sög mot bromsservot, inget läck, sög mot vacuumpumpen, inget läck men likförb... dålig servoverkan...
Inga bromsar som är så ihopkärvade så att servot faktiskt gör vad det ska, men att dom är så tungtrampade ändå?
Näe, får servo när motorn varit igång ett tag, sen funkar det att bromsa en gång, nästa gång blir det lite tyngre om jag trampar snabbt inpå. Väntar jag lite så har jag bra servo igen.
Var ut i garaget o tog bort slangen från vacuumpumpen o startade motorn o satte fingret för. visst känner man att den suger, men det är inte mycket...
Ringde på en annons på blocket oxå och han hade testat på en pugga, o den sög så fingret blev vitt, det kan man inte säga att min pump gjorde direkt, så jag typ köpte hans. Nästa problem blir att få loss min på motorn för den undre muttern kommer man ju inte åt direkt, och att lyfta ur motorn eller toppen är ju inget man vill göra för en mutters skull. Dags att googla på det åxå tror jag ;)
av moparmöken
Bytte vakuumpump, det blev bättre iallafall, antar väl att de är som de ska nu... Var trångt som fan att komma åt o lossa, men det gick tillsist. Nu är det bara andra nya problem att fixa till :(
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]