Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av respiratorlös
Hej.
Jag river mig i huvudet över vad dom menar i Heynes mekarbok för 850n
Vad är "Klammerbulten som fäster fjädringens styrarmskulled till vardera styrknogen"
Är det styrleden, fjäderbensinfästningen eller spindelleden som skall bort när man skall lyfta motor med låda?
Är drivaxeln bara och rycka rakt ut eller sitter den med låsring eller dylikt i lådan?
Behöver jag ta båda drivaxlarna?

PS: En 170hk från 83. samt väldigt tacksam för svar.
av rd350
Jag brukar lossa drivaxeln vid medbringaren (så den släpper), kulleden,p-ändan sedan plockar jag bort hela benet uppe vid hjulhustornet (så är man av med det) Vänster drivaxel är stucken i lådan och "bänds"ut egentligen med en specialgaffel, kan sitta fruktansvärt hårt om det är rost på splinesen! Högeraxeln sitter med överfallet på stödlagret.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är enklare at lossa dem 2 bultarna som håller fast länkarmana mot ramen istället. Båda drivaxlarna måste loss ur lådan. Man drar ut dem ur lådan och låter dem sen ligga på ramen och servorören bara.
av respiratorlös
Hej igen.
Moroten är numera ute, så nu skulle jag villa ha lite tips på:
Hur man kollar så att inte packningen vid svänghjul läcker( den motor jag tänkte stoppa i har ett tunt svart lager med olja/damm runt i hela sprängkåpan men lamellen ser ok ut men jag vet inte historiken över motorn)

Samt hur byter man kamrem när inte markeringarna är som beskrivna i mekaboken.
Försöker få med en bild på elendet, det är stora gröna prickar och sen har någon markerat med tipex eller liknande på "kamaxelkemremsdreven" samt kåpan.

Bild

Åter igen tacksam för svar.
av *pettson*
Dina korrekta markeringar finns ju kvar.. det är bara att du ställer efter dom, eller för den delen då efter dina nya tipex markeringar om du nu konstaterat att motorn är nollad. Det är nån som inte orkat ställa motorn på noll som gjort nya markeringar.
Packboxens vara eller inte vara. Bort med låda koppling och bort med gamla packboxen i med en ny och säkerställ att den är fräsch. Det är enda sättet att vara någorlunda säker. När du ändå är på G kan du riva bort vevaxeldrevet med och byta packboxen i framkanten. Den mår inte alltid sådär jättefint den heller.
av respiratorlös
på bilden är tipex markeringarna mot varandra men dom gröna prikarna står åt alla håll.
Hur vet jag hur dom skall vara, i boken står det att det skall vara stansade märken?
av *pettson*
I din bok står det hur vevaxeln ska stå på sina markeringar. Ställ vevaxeln där och se om kamdreven ställer sej på sina orginalmarkeringar. Gör dom inte det utan missar grovt så är kamdreven lossade nångång och felaktigt ditmonterade igen. Som alltid gäller en kamaxeltolk och inte drevens markeringar. Detta eftersom tolken ställer kamaxlarna på EXAKT noll oavsett vart dreven pekar (dom är justerbara).
Känner du stor osäkerhet inför det här så lämna jobbet till nån som gjort det förut och vet vad denne gör. Titta noggrant på när denne gör sitt och fråga o lär, det är lättare att förstå för dej när man kan peka och prata samtidigt.

Gällande dom gröna markeringarna så ser dom ut som dom man har på skroten. Man märker det man säljer. En tanke är att motorn är utbytt. Man märker då dreven och remskiva osv för att inga såna delar ska kunna bytas ut och man får motorn i retur sen. Ingen som vet vad han/hon gör sätter en kamaxelinställningspunkt på löprullen....
av respiratorlös
Jag har rivit i div b20 &b21 men detta är nytt för mig.
Enligt boken skall det vara märken på kamdrev men det finnes ej
Hur fungerar en kamaxeltolk och var får man tag i en sådan
Bild
Bild
av *pettson*
Står vevaxeln på märkningen nu när bilden tagits?
I övrigt har inte alla strecken som syns på bilden. En del har prickar istället.
Kamaxeltolkar finns lite överallt. Jag säljer en typ i rostfritt som är enkel att handha när allt i bilen är på plats, den kräver ingen demontering av motorfäste mm för att användas. Biltema säljer en annan typ som jag tror kräver en del demontering för att användas (om den är som orginalverktyget) för drygt 500 som heter 19-1450.
Sen är det valfritt på fler ställen naturligtvis, volvo vill väl ha drygt 4000 för sitt orginalverktyg.
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]