Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Efter att ha satt dit GE Motorsport 60/40 sänkningskitt (dvs stötdämpare och fjädrar) fram, så har de börjat klonka rätt mycket.

Bytte i princip allting i samband med detta (bägge sidor).

- Fjäderbenslager
- Genomslagsgummit och "metallplattan"
- Stabilisatorstag
- Alla bultar
- Fjädersäte (gummit)

De enda jag behöll var den lilla plastbrickan man sätter längst ner och dammskyddet som rengjordes och silikonades.

Har även Volvos fjäderbensstag i motorutrymmet om de nu har någon betydelse.
Användarvisningsbild
av Nexus
Klonkar det fram eller bak? Jag har monterat likadan satts som du men med gammla prylar(fjädersäte mm) och det låter inget onormalt. Har du dragit alla bultar,sitter fjädrarna rätt?
av RIPMJ
Bytte bara de främre stötdämparna, så de är där framme de låter. Har skruvat åt alla bultar ordentligt, dock ej med momentnyckel.

EDIT: Fjädrarna sitter rätt, sätter man dom upp och ner så sitter inte dämparen i mitten av fjädern...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lossa bultarna till länkarmarna och dra åt dem igen. Ljudet kan komma ifrån bussningarna som u måste jobba i helt andra lägen än va dem är vana att göra. Alternativt kan dem ha vridits söder och orsakar ljudet av samma anledning.
av RIPMJ
Du menar att jag ska lossa dom två genomgående bultarna längst in i hjulhuset så att säga, behöver väl inte dra ut dom helt innan jag drar åt dom igen? Behöver väl bara lossa dom så att dom sitter lite löst?
av RIPMJ
Hissade upp bilen, tog bort hjulet och lossade på bultarna till länkarmarna en bra bit, höjde bilen ytterligare för att kunna få dit pallbocken under spindelleden, och sänkte ner domkraften och tog bort den helt, för att sedan skruva åt bultarna ordentligt.

Men det lilla problemet jag hade med att de dunka/klonka vid snäva svängar har nu blivit ännu värre, de dunkar/klonkar nästan hela tiden nu vid snäva svängar. Vad kan nästa steg vara? Drivaxeln? Drivknutarna? Bilen har gått en del ca 27000 mil...

Om jag skulle beskriva känslan när detta händer, så är det som att köra över en stor kotte eller en sten med lågprofil i t.ex en vändplan där ofta fullt rattutslag behövs. De liksom hugger till/byter spår. Känns riktigt otäckt och låter högt, lika högt som när det nedre fjädersäte pajade där fram...

EDIT: Jag har kollat så att de inte har legat något på vägen som gjort detta, men de har varit en plan asfalt.

EDIT2: Ljudet kommer från hjulhusen och svänger jag höger så låter de från höger hjulhus, och svänger jag vänster låter det från vänster hjulhus.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]