Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Jo, de är så att jag har åkt till Vianor (som har hypermoderna maskiner) och gjort fyrhjulsinställning, men ratten blir aldrig helt rakt och efter det fjärde försöket är ratten fortfarande inte rak. Så nu ska vi testa att få ratten rak med vinterdäcken på. Men troligtvis kommer detta heller inte att funka, så jag undrar vad är det som är fel egentligen?
Användarvisningsbild
av Hilmer
"Handhavandefel" :roll: :wink:
Om man vet vad man sysslar med och har bra maskiner till hands så ska det också rimligen bli bra, bör ju dessutom inte lämna ut bilen förrän allt är OK. Eller så har du ett ordentligt glapp nånstans, men det bör dom ju också ha kollat.
av *pettson*
Låter ytterst märkligt då dom innan dom justerar både ska ha kontrollerat glapp och låst ratten i mittläget. Men tyvärr fuskas det ofta med att låsa ratten med verktyget som är till för det. Sista kontrollen som görs innan man lämnar ut bilen är att just kontrollera så att ratten står i mitten.
av RIPMJ
De verkar har gjort allting rätt och satt dit en "rattspännare" så att ratten ska låsas just för att ratten ska vara rak. Men vet ej om de har känt om de är glapp i rattsyrningen? Hur kollar man det isf, vore lättare att veta hur man gör för att kolla om de är glapp, för att få reda på om han har kollat om de är glapp i rattstången.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har hämtat bilar på Vianor där ratten setat så snett att jag var tvungen lossa den och flytta en splines för kunna lämna ut bilen till kunden då verkstan han stänga för dagen. Men för det så är inte alla vianor utpekade men det slarvas mycket med provkörning efteråt för se ratten sitter rakt...
Användarvisningsbild
av CarMan
Om ratten inte blir rak så kan det bara beror på 2 saker
1 man har inte ställt ratten helt rakt när man valde hur rattten ska stå.
2 man har ett glapp i framvarn ellr bakvagn (kan oxå var mjuka eller slitna bustningar)

sen behöver man inte alls låsa ratten, det beror helt o hållet på vilken maskin man har, vissa behöver man låsa ratten på o andra kan själva hålla koll ändå.

om du har en bil där lederna kärvar så kan man behöva värma på låsmuttrar o liknande för att göra justeringen. om man inte kyler ner grejorna helt så blr värdet ganske mycke fel!
Användarvisningsbild
av kenlav
RIPMJ skrev:Jo, de är så att jag har åkt till Vianor (som har hypermoderna maskiner) och gjort fyrhjulsinställning, men ratten blir aldrig helt rakt och efter det fjärde försöket är ratten fortfarande inte rak. Så nu ska vi testa att få ratten rak med vinterdäcken på. Men troligtvis kommer detta heller inte att funka, så jag undrar vad är det som är fel egentligen?
Jag hade samma symtom när jag hämtade min efter 4-hjulsinställning, inte mycke men endå irreterande. Jag gjorde som följer. Lossade låsmuttern på båda styrlederna och vred ut båda styrlederna ett halvt varv åt samma håll, blev då att ratten stod lite fel åt andra hållet, drog då ett kvarts varv åt andra hållet och vips så stod ratten helt rakt. Har nu åkt 1000 mil sedan dess och inget slitage på framhjul utöver det normala.
Användarvisningsbild
av Hilmer
kenlav skrev:
RIPMJ skrev:Jo, de är så att jag har åkt till Vianor (som har hypermoderna maskiner) och gjort fyrhjulsinställning, men ratten blir aldrig helt rakt och efter det fjärde försöket är ratten fortfarande inte rak. Så nu ska vi testa att få ratten rak med vinterdäcken på. Men troligtvis kommer detta heller inte att funka, så jag undrar vad är det som är fel egentligen?
Jag hade samma symtom när jag hämtade min efter 4-hjulsinställning, inte mycke men endå irreterande. Jag gjorde som följer. Lossade låsmuttern på båda styrlederna och vred ut båda styrlederna ett halvt varv åt samma håll, blev då att ratten stod lite fel åt andra hållet, drog då ett kvarts varv åt andra hållet och vips så stod ratten helt rakt. Har nu åkt 1000 mil sedan dess och inget slitage på framhjul utöver det normala.
Säger inte att det är fel att göra så, men faktum kvarstår ju att du redan betalt för att få detta gjort. eller hur!?
Användarvisningsbild
av CarMan
Då kan jag säge det. DET ÄR DEFENETIVT FEL ATT GÖRA SÅ !

När man drar åt låsmuttern så brukar värdet rörasig 4-5 hundradels grader. så du har nu slängt alla pengar i sjön! din famvagn står inge vidare rakt.

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]

Volvo car UX

La också in den, tog dock nästan 1h men[…]