Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen! (3:e men sista gången på ett tag jag lovar) SRS-lampan lyser och indikerar fel på airbagsen och verkstan (ej volvo) hade fått fram att det var en krockkudde i framstolen som fela, bilen är nio år gammal C70 och jag struntar i att krockkudden inte funkar där (värre hade ju varit framtill) men kommer besiktingen slå ner på det och kräva att felet åtgärdas (eller att lampan släcks) eller kan jag bara va ärlig å säga att det är fel på kudden i stolen så går den igenom? För jag antar att det blir väldigt dyrt att reparera den. Å egentligen skulle de bry sig om krockkuddar då jag ju kan köpa bilar (beg.) utan krockkuddar... är väl upp till mig liksom, eller?
1. bilprovningen brysig tyver inte om AIRBAG lampor ännu, så du kommer att komma igenon besiktningen

2. Alla dina airbaks slutar att fungera om lampan lyser !!! (en säkerhetsortgärd)
Volvo garanterar inte att systemet inte "falsk smäller" om lampan lyser!
Oops, det var ju bra fast ändå inte, jag trodde - å hade för mig att de sa (men kanske missförstod) - att krockkuddarna för övrigt skulle funka. Det var ju inte bra om de nu är avstängda. Hmm... Tips vad göra?
Å kan de dessutom falsksmälla? Kan man koppla ur elektriciteten till dom så de är helt "döda"? Ja nu vet jag varken ut eller in, tydligen ett grovt felköp jag gjorde... :(
av *pettson*
semmelman skrev:Hej igen! (3:e men sista gången på ett tag jag lovar) SRS-lampan lyser och indikerar fel på airbagsen och verkstan (ej volvo) hade fått fram att det var en krockkudde i framstolen som fela, bilen är nio år gammal C70 och jag struntar i att krockkudden inte funkar där (värre hade ju varit framtill) men kommer besiktingen slå ner på det och kräva att felet åtgärdas (eller att lampan släcks) eller kan jag bara va ärlig å säga att det är fel på kudden i stolen så går den igenom? För jag antar att det blir väldigt dyrt att reparera den. Å egentligen skulle de bry sig om krockkuddar då jag ju kan köpa bilar (beg.) utan krockkuddar... är väl upp till mig liksom, eller?
Om inget är unikt med din årsmodell så när SRS lampan lyser, oavsett orsak så ska alla airbags avstängda, hela systemet komplett med bältessträckare är numera dött. Det är vad lampan berättar för dej. Det bör stå i din handbok eller i din verkstadshandbok.
Det är alltså inte bara kudden i stolen, utan allt då du också har elektriska tändare i bältessträckarna och resterande kuddar. Så det är väl mest ditt intresse i att få så lite skador som möjligt om oturen är framme som bör vara din drivkraft. Att det finns ett indikerat fel betyder alltifrån oxid i en kontakt till att bagen i sej är trasig. Utan undersökning så kan man naturligtvis gissa vilt om kostnaderna. Kostnaden kan ju bli alltifrån 6.50 och en dubbeldajm till 8.000kronor, men som sagt utan undersökning så får man inte veta.
I övrigt är inte SBP intresserade av ditt SRS system, konstigt kan tyckas men så är det.
Att det falsksmäller är högst osanorligt. men du kan inte stämma volvo eller liknande om det händer, dom talar tydligt om att bilen inte ska andvändas om lampan lyser på grund av att det kan hända.
Ooh oj okej, detta blev ju ingen munter läsning, kanske gjort världens nerköp, men lita på att jag ska försöka hitta den där kontakten och spraya på den, annars har jag problem.

Hur många krockkuddar och var sitter dom i en C70 -01, bara för kul att veta, nån som vet?
av *pettson*
semmelman skrev:Ooh oj okej, detta blev ju ingen munter läsning, kanske gjort världens nerköp, men lita på att jag ska försöka hitta den där kontakten och spraya på den, annars har jag problem.

Hur många krockkuddar och var sitter dom i en C70 -01, bara för kul att veta, nån som vet?
bör stå i handboken som följde med bilen.
s60t501 skrev:kan vara så enkelt fel som att det blivit oxid på kontaktstycket under stolen,har varit med om det,ta isär kontakten och spraya på kontaktspray...
Om det var it en Rnault så hade jag svarat JA det kan vara så enkelt.
Nu har du en Volvo så då svarar jag Skulle förevånamig EXTREMT mycke om det var ett sånt fel på din bil.
Hur många krock kuddar har du?
En i varje framstol & en i ratten
som tillbehör kan du ha en i instrumentbrädan framför pasageraren
sen har du pyrotekniksa bältessträckare som jag tror endast sitter o bältes änden på din bil på främre bältena.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]