Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett problem med min 850 GLT -92, läste en annan tråd här som var liknande men vill ändå starta en egen för jag tycker inte att det är riktigt samma problem ändå.

Bilen går hur bra som helst för det mesta, förutom ibland. Den vill bara inte starta. Ibland kan den starta och efter en kortare tur så är den död. Batteri verkar det däremot finnas. De flesta gångerna har jag däremot fått igång den med hjälp av startkablar eller så har den startat efter att man nött en stund. Att rulla igång den har inte heller fungerat men nu totalvägrar den och det fungerar inte med startkablar heller. Den här gången dog den till och med i farten.

Har laddat upp batteriet men det hjälper inte. Kan det vara dags för ett batteribyte?

En annan fundering var huvudrelät. Det sitter ganska glappt, ska det göra det? Har skickat iväg sambon för att köpa ett nytt så får vi prova och se om det hjälper men vad kan det annars vara?

Carro
Prova att spruta startgas i insugskanalen, om motorn då startar har du problem med bränsletillförseln.

Kan bero på bränslepumpsrelä, bränslepumpsfel, bränslefilter, igentäppta bränsleledningar, spridare eller möjligen en dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR).

Återkom med resultat av startgastestet.

Mvh GK
Har fortfarande inte införskaffat startgas men gjorde en felsökning och fick fram felkoden 3-1-4, dvs kamaxelgivare felaktig. Men bränslesystemet kodade 1-1-1 Kollade sen gnistan från stiften och där fanns ingen (!) så kamaxelgivare är ganska troligt, såg att det inte var nån billig pryl så det är ju gärna inget jag byter och chansar men jag måste fråga en sak,
Det sitter något fram i, som jag fattat det har det med nån typ av insug av luft eller nån luftblandare (?) säkert inte lätt att förstå vad jag menar men den sitter på höger sida strax nedanför motorn med ett svart plastlock ovanpå, med nån slang, (det här var inte lätt då man inte vet vad det heter) i vilket fall så är bilen på väg att starta när man är där och fingrar lite. Finns det nån som är smart nog att förstå vad jag menar och vad den heter? Den surrar som en rakapparat när tändningen är på. Ska det vara så?
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]