Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Köpte igår en Volvo 850 Turbo -95a på 30.000 mil.
Idag när jag kört ca 6 mil och stannade på macken, så skulle jag starta den igen.
Då startade den inte alls, den stod och tuggade. Jag gick in på ett möte, och var
tillbaka efter ca 45min då startade den direkt. Så jag tog och kollade felkoderna på bilen
och då fick jag fram detta.

3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

Jag letade på Mekonomen, Biltema efter en ny givare men kunde inte hitta någon.
Kan detta bero på att den inte startade innan idag ?
Är de lönt och byta denna givare ?

Tacksam för svar!

mvh

*edit* Batteriet är riktigt dåligt. Står man igång med tändningen 10min så är batteriet helt dött..om de kan ha
betydelse..*ds*
Den sätter ju inte felkoder för skojs skull. Och ska du hitta givare så är det snarare mekomomen, meca eller volvo som gäller om du ska ha en ny. Och dem är dyra. Kan ju vara värt att chansa och leta på en begagnad annars.

Dåligt batteri underlättar ju inte startförsök heller.
av *pettson*
Det här är nu inget personligt menat utan rent allmänt.
Det är rätt konstigt egentligen. Det verkar vara väldigt svårt att hitta saker på t.ex mekonomen, autoexperten med flera, det kommer in många frågor om sånt. Det jag kommit fram till är att antingen vet man inte vad man söker egentligen, man vet för lite om det man ska köpa, eller så har man inte sökt ordentligt. Nåt av dom. Det kan inte finnas andra förklaringar eller? Men jag ska undersöka svårigheten att hitta. I det här fallet fanns inga kamaxelgivare.

Jag gör ett test, jag går till mekonomens sida, jag slår mitt regnr. Jag klickar på reservdelar. Jag väljer i listan till vänster: BRÄNSLE/ MOTORSTYRNING, jag tittar i listan och rullar nedåt. Plötsligt är det där, nummer tre ifrån botten..:Tändlägesgivare för kamaxel !
Hur tolkar man svårigheten på det? Jag klassar det som en skiftnyckel.
*pettson* skrev:Det här är nu inget personligt menat utan rent allmänt.
Det är rätt konstigt egentligen. Det verkar vara väldigt svårt att hitta saker på t.ex mekonomen, autoexperten med flera, det kommer in många frågor om sånt. Det jag kommit fram till är att antingen vet man inte vad man söker egentligen, man vet för lite om det man ska köpa, eller så har man inte sökt ordentligt. Nåt av dom. Det kan inte finnas andra förklaringar eller? Men jag ska undersöka svårigheten att hitta. I det här fallet fanns inga kamaxelgivare.

Jag gör ett test, jag går till mekonomens sida, jag slår mitt regnr. Jag klickar på reservdelar. Jag väljer i listan till vänster: BRÄNSLE/ MOTORSTYRNING, jag tittar i listan och rullar nedåt. Plötsligt är det där, nummer tre ifrån botten..:Tändlägesgivare för kamaxel !
Perfekt, men de beror ju på om man vet att de heter tändlägesgivare eller man tror de heter kamaxelgivare, för enligt mig så är de en jävla skillnad på bokstäverna.
Jag hade som nybörjare aldrig vågat chansa på de skulle heta tändlägesgivare. men du som är så duktig på allting, kan detta ha med att den inte startar ibland eller ?
av *pettson*
BamZe84 skrev:
*pettson* skrev:Det här är nu inget personligt menat utan rent allmänt.

Perfekt, men de beror ju på om man vet att de heter tändlägesgivare eller man tror de heter kamaxelgivare, för enligt mig så är de en jävla skillnad på bokstäverna.
Jag hade som nybörjare aldrig vågat chansa på de skulle heta tändlägesgivare. men du som är så duktig på allting, kan detta ha med att den inte startar ibland eller ?
Men för kamaxel kanske var bekant? en Haynesbok eller liknande handbok (här är en av dom bättre böckerna http://www.blocket.se/blekinge/Verkstad ... ?ca=14&w=1)hade också berättat en hel del matnyttigt så det kanske bör vara en sak att sätta på inköpslistan? Alternativet hade ju varit mycket enkelt. Att lyfta luren och ringa mekonomen så hade du fått både artikelnummer och pris :-)-)
Det handlar inte om att vara duktig och det handlar inte om att jag försöker sätta nån på plats men det har du nog redan förstått och kanske är det därför du blir irriterad.
Och ja.. bilen startar inte utan denna givaren. Den går inte heller utan när den väl startat.
Men om du kolla när inlägget är publicerat " av BamZe84 mån 11 okt 23:46:17" så hade du kanske förstått att de inte går att ringa mekonmomen och fråga. Och självklart blir man ju nojig och forum är ju till för att kunna få ut information. Men jag förstår mig inte på dig, du ska alltid va så krängd. De är de tråkigaste med detta forum att du alltid svarar. Och jag visst, hade jag haft hitlers handbok hade jag väl kollat där. Men nu hade jag inte de och ställde frågan här!
av *pettson*
BamZe84 skrev:Men om du kolla när inlägget är publicerat " av BamZe84 mån 11 okt 23:46:17" så hade du kanske förstått att de inte går att ringa mekonmomen och fråga. Och självklart blir man ju nojig och forum är ju till för att kunna få ut information. Men jag förstår mig inte på dig, du ska alltid va så krängd. De är de tråkigaste med detta forum att du alltid svarar. Och jag visst, hade jag haft hitlers handbok hade jag väl kollat där. Men nu hade jag inte de och ställde frågan här!
Jag är inte dum, jag läser också, mekonomen öppnar 07.00......Vari ligger problemet, hade du hittat delar tidigare?
Forum är till för information det är helt klart utan tvekan, men det kräver ändå att man engagerar sej lite privat. Så ser jag det, och det står jag för. Med andra ord ska jag engagera mej så ska du göra detsamma.
Gällande om jag är krängd eller inte ... tja allt ligger ju i opponentens öga. Summerar jag så: är jag här är det fel, är jag inte här är det fel.. löser jag inte problem är det fel och löser jag nåt så är det fel. Slutsummering: Det är inte lätt att vara alla till lags..
Gällande hitler?... Det förstår jag inte vad det har med ett bilforum att göra, mej veterligen är han inte känd för att ha varit duktig med bilar, särskilt inte såna som tillverkats runt 50år efter hans död....

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den […]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]