Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!

Va på bilprovningen idag och bes bilen, Det mest allvarliga jag såg och som han också slog ner på, var som han sa och som det står skrivet i papperet, att växellådan läcker, har inte kollat stickan än, har inte haft riktigt tid, men ska göra det imorgon, men jag tror att den ska vara ok, Den växlar fint ialla lägen och accelererar fint och så, känner ingen skillnad, men går inte svänghjulet och styrservopumpen ovanför växelådan och de vara något av dessa som läcker och rinner ner på växellådan som han på bes såg.

Om det visar sig att den läcker, Vad kan man göra då, eller vad ska man göra isånna fall.

Hade
av wexe
Servorören går under växelådan. Kanske är det packboxen mellan motor och låda som läcker ? ta upp bilen på lyft rengör ordentligt starta och vänta och se om du kan se :-)-) vart det läcker
av T-rex
Uthil skrev:Ok! Får åka till en ok mack då och kolla. Men om det är packboxen? Svår att byta?

Mvh Martin
Du får dela på motor och växellåda, ganska jobbigt
av *pettson*
Det är ett jobb som kräver tid, plats, bra med verktyg, gott om fantasi, nån form av mekvana samt ett specialverktyg för att montera packboxen. Visst går det utan verktyget men då ska man verkligen vara van med packboxmonteringar.
av Uthil
T-rex skrev:
Uthil skrev:Ok! Får åka till en ok mack då och kolla. Men om det är packboxen? Svår att byta?

Mvh Martin
Du får dela på motor och växellåda, ganska jobbigt
*pettson* skrev:Det är ett jobb som kräver tid, plats, bra med verktyg, gott om fantasi, nån form av mekvana samt ett specialverktyg för att montera packboxen. Visst går det utan verktyget men då ska man verkligen vara van med packboxmonteringar.
Tjaba! Mekvana har jag men vad menar ni med dela låda och motor, Alltså separera dem från varandra, att antingen ta ut växellådan eller motorn för att komma åt packboxen, Men wexe pratade om servorören och då uppfattade jag som om det skulle vara någon packbox till servon som kanske läcker, och måste dela på motor och låda för att komma åt den.

Kanske uppfattade fel,
Så om packboxen till växelådan läcker så måste jag dela på motor och låda för att byta?
av *pettson*
Om servorören läcker.. då fixar man det läckaget. Det kräver bara ingrepp som går att göra på plats. Om nu inte styrväxeln är körd, några packboxar finns inte till servot att byta. Men däremot händer det att folk drar snedgäng på anslutningsnipplar och sånt..
Om du får motorolja i näven som jag nämnde.. inte automatlåde olja, ja då kräver det att man skruvar bort en hel del och delar motor och låda, plus att plocka ned lådan för åtgärd på motorn.
Om du får automatlådeolja i näven när du sköljt av och det verkar komma ur skvallerhålet mellan motor och låda, ja då kräver det naturligtvis att man sliter ned lådan för åtgärd på själva lådan, eller byte av lådan. Får du olja vid en av drivaxlarnas utgång så kan det åtgärdas på plats.

Det bästa du kan göra för närvarande utan att bli vilsen är att tvätta nogrant. Sen köra och hålla koll på EXAKT vart oljan kommer ifrån och vad det är för olja. Dom två sakerna berättar en hel del. Sen kan du återkomma så reder vi ut sen.
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]