Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har studerat ett antal trådar här i forumet och vill bara kolla om jag har uppfattat rätt. Kan mitt problem med att kylfläkten går på fullvarv 3-5 min efter att jag stängt av motorn, ha att göra med att det är fel på LMM? Flera trådar här och på andra ställen säger att motorstyrningen låter fläkten gå ifall den får konstiga (eller inga) signaler från exvis LMM. Jag har fått en felkod som tyder på att LMM är sönder, men min husmekaniker säger att han kollat utsignalen och att den verkar OK och misstänker istället strul med kabelmattan... Innan jag låter honom gå vidare med detta, kan det vara värt att köpa en LMM på exvis Biltema för en tusenlapp och testa? Till saken hör att bilen drar typ 10-15% mer soppa sedan felet uppstod.
Kan väl också vara så enkelt som en trasig tempgivare? Då har jag förstått det som att styrdonet låter fläkten gå på max, bara "i fall att". Och vet den inte motortempen så kan den nog inte styra bränsleblandning så bra heller.
Hoppas det är så här enkelt, för då är det nog ganska billigt också :D
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]