Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej. Gäller 850 glt -97 utan TRACS.

Har precis monterat tillbax min styrenhet till ABS-bromsarna efter lagning. Har haft den hos Innosund AB på lagning.

Mitt problem är att ABS-lampan inte slocknar. Hastighetsmätaren och trippmätaren fungerar inte heller.Bilen beter sig alltså som när boxen var urmonterad ur bilen under tiden boxen va på lagning och jag använde bilen ändå.

Bytte först givarna bak, för vid första felkodningen va de ngt fel på vänster givare bak. Funkade 2 veckor med nya givarna. Sen började lampan lysa till och från igen. In på verkstad: då e det höger bak som felar. Byter givare igen, dagen efter börjar lampan lysa igen. Skickar då in boxen till Innosund AB och dom konstaterar att "drivelektroniken till höger bak" är dålig, så dom lagar den. Tror dom bytte ut ngn komponent. Frågan är: Måste jag till verkstad för att "nolla" koderna för att allt ska börja fungera igen? Hur länge behöver man lossa minuspolen för att nolla annars?Mvh:Thomas
Senast redigerad av 1 Kermithboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
provat lossa minus på batteriet? ett försök iaf.

Brukar lösa de mesta!

Annars blir de avläsning och släckning av felkoder!
av Kermithboy
Har nu testat att "nolla" koderna nu genom att ta bort minus på batteriet i ca 2 timmar, hjälpte inte. Blir väl verkstan i morrn då.
av PeterR
Antar att du provat med knepet att vrida tebax t-nyckeln lite när du startat motorn?, kan glappa lite i startkontakten.
Prova det annars.
//Peter
av Kermithboy
Felet löst. Va kontaktstycket som inte gick i ordentligt. E ju två typ armar som ska dra ihop kontakterna med varann när man stänger locket på kontaktstycket från bilen. Det va 2 plastbitar som va trasiga, så när jag skulle stänga locket gick inte kontakten i ordentligt. Tryckte in armarna i rätt läge sen funka allt fint:) Tack för hjälpen!
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]