Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bybban
Har drabbats av att något mellan grenröret och katalysatorn har gått sönder.. ringde Volvo i Skeå och fick en packning men visade sig att det var inte där det läcker utan ovanför.

Bifogar bild, i nederkant nedanför den trasiga flexbiten läcker det. Frågan är vad jag behöver, är det en bit av grenröret som är sönderrostat eller någon form av flexrör?

Bild
av *pettson*
Bybban skrev:Skall den se ut som den gör nu eller saknas bitar? Sitter den i över- eller underkant?

EDIT: Kan det här hjälpa? http://www.skruvat.se/Flexror-P12355.aspx
Det du har på bild är en ny sån flex för insvetsning. Notera att det förekommer TVÅ olika varianter på placeringar på en o samma typ av flex. Några få har det så kallade englandsröret, alltså ett gjutjärnsgrenrör. Dom har flexen sitter på främre röret till avgaset. Det byts likadant genom att skära bort och svetsa. Dom flesta har det vanliga grenröret och får då istället ta bort grenröret och svetsa dit en ny flex. Det var nåt jag sysslade mycket med när det inte fanns flexar att köpa. En bekant tillverkade flexar åt mej på sitt jobb då. Men idag finns dom överallt, samma kvalitet till olika pris.
Såhär brukar det se ut när man använder lösflexar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det vita jag pekar på är avgasläckage via sprickor, nåt som måste läggas igen när man ändå är där med svetsen.
Bild
mät och markera..
Bild
Bild
Bild
Dags att plocka ihop..
Bild
av *pettson*
Bybban skrev:Grymt guide *pettson* men jag ser att jag har ett hårt jobb framför mig iaf.. Ska införskaffa delarna så håller vi tummarna för att det ordnar sig! :D
Det här är bara ett axplock. Jag har gjort en hel guide i princip skruv för skruv som ska till hemsidan så småninom. Men som sagt det visar vad som gäller. Det är inte nåt hårt jobb. Det tar några timmar.
Vad i hela fridens namn går det aldrig för en annan när man ska skruva? Vad är det för storlek på muttern som håller ihop grenröret och katten? Inte f*n är det 11mm för den är för liten och 12mm för stor och inga tum-hylsor har jag och inte kommer man åt heller :p
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]