Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poberglund
Hej !

Har dragit av drivaxelbult till min v70 -99. Föjlde Verkstadhandbokens spec med 120 Nm.( hann ej vinkeldra 60 )
Då började det gå lättare och lättare så jag slutade tvärt, man har ju varit där förut....tog snabbt bort bulten som var lång och tunn på mitten. Kännde med 120Nm på bulten på andra sidan och då gick den av med ett snäpp.
Er nån som VET momentet för att dra drivaxelmutter på en V70 -99? det kan i alla fall ej vara 120Nm för en M10
Har borrat ett hål i den kvarvarande bultdelen för att med barmorska försöka få ut resterna. Axeln går att skjuta in och ut c:a 20 mm. Ska det va så?
av *pettson*
Oftast beror problemet på oförmågan att se skillnaden mellan en mutter och en skruv. Låter väl krasst men så ser verkligheten ut.
Muttern 120nm + 60grader.. Och det är ju en MUTTER.
Skruven dras med 35nm + 90grader..
Och ja drivaxeln kan röra sej in och ut en bit.
Användarvisningsbild
av Nexus
som *pettson* skriver så har du bult på års -99 och den ska inte dras 120 nm :shock:
Men de borde inte vara stora problem få bort och sen köpa nya på volvo och dra med rätt moment.
Användarvisningsbild
av poberglund
Hej på Er!

Tack för saklig information och muntra tillrop, det behövdes.....(det är en V70 -99 och ej -98)
Min enda kunskap och informationskälla är Haynes gör det självhandbok så på sidan 10:3 finns bild på hjul med plåtfälg där pratas det om drivaxelmutter? men på min bil satt det en bult som enligt mig är en större "skruv" men med 6 kantigt huvud. Dessutom så hittade jag den som reservdel hos Meknomen benämd som "bult"
Vidare så finns det under rubriket "åtdragningsmoment" drivaxelmutter dras med 120 Nm och 60 graders vinkeldragning. Längre ner finns angivelser för "Nav till hjulspindel" i 3 steg
steg 1 20Nm
steg 2 45 Nm
steg 3 vinkeldra med 60

Kan det vara det som skulle vara tillämpligt i detta fall?

Tappad skruv har man ju hört talas om men den som börjar tappa bultar får vara försiktig!

Tack för era svar igen, tur ni finns därute
det löste mina problem och ledde till ny kunskap att bära på. Ska nu bara få bort den trasiga skruv/bult/muttern

hälsningar
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har oxå haynes och de tar bara upp hur hårt man ska dra med mutter på drivknuten.
Den gammla bulten kan gå lite segt få bort då de har gänglåsning på sig.
Nej nav för hjulspindel är ej samma sak.
Utan dra som *pettson* skrev 35nm + 90grader..
Användarvisningsbild
av poberglund
Ok!

Ska bli , gör som ni säger.

Tack för info och engagenmang. Nu ska jag ut och leta efter nån bra borr.

Hälsningar
av *pettson*
poberglund skrev:Ok!

Ska bli , gör som ni säger.

Tack för info och engagenmang. Nu ska jag ut och leta efter nån bra borr.

Hälsningar
Ska absolut inte vara näsvis och det är egentligen inte viktigt..
att jag skrev skruv är för att allt som är gängat och går att skruva är skruvar.
En bult är en *skruv* utan gängor.
Även jag säger bult om grövre skruvar, men det är lika fel för det..
av VXC70
borr? varför inte svetsa på nått och lossa. är lite luddigt med alla benämningar ni har i de sista inläggen bestäm er för vad de är. är de en mutter eller skruv? inte träskruv då..... xD
av *pettson*
VXC70 skrev:borr? varför inte svetsa på nått och lossa. är lite luddigt med alla benämningar ni har i de sista inläggen bestäm er för vad de är. är de en mutter eller skruv? inte träskruv då..... xD
Det är 99års modell, man har där frångått mutter till förmån för en centrumskruv.
Användarvisningsbild
av poberglund
Centrumbult då! :lol:

Nu blev det roligt det hela. Svetsa går ej då resterna av den "sammanhållande mekaniska detaljen" sitter långt in i ett hål i drivaxeln. Annars hade det varit en god ide.

Nu ska jag med glädje borra ur något i ett hål i min drivaxel. I dag skiner solen så inget kan gå fel?

Gör man fel får man stå för det. Kunskap som fås på detta sätt glömmer man aldrig.

Men det blir billigare att ställa frågor på forumet. Det är sanslöst bra. Ni kan allt!

Hurra
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]