Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjenare!

Har en 850 Gle-93 som dricker kylarvätska. Var iväg idag åkte cirka 3 mil och när jag åkte så var nivån på max i expansionskärlet. Bilen stod parkerad i en timme ungefär och när jag startade den så lös lampa för kylarvätskenivån.
När jag öppnar huven så är kärlet krut torrt. Har hänt ett par gånger nu. När man har stängt av så pyser det ur behållaren när locket fortfarande sitter påskruvat. Det finns inget vatten i motoroljan eller i oljan i automatlådan. Det finns heller ingen pöl under bilen och kan inte se vart det läcker. Är heller inte blött på golvet i kupén.

Vad kan det vara?
E jätte tacksam för all hjälp som jag kan få.

Mvh Kristoffer
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera alla kylarslangar även dom till värmepaketet.
Kontrollera vattenpumpen så att den inte läcker.
Kontrollera att kylaren inte läcker, oftast ser man inte att det läcker utan man får titta efter spåren efter rinningar som ses som gråvita spår.

Om detta inte ger resultat kanske du får uppsöka en verkstad för provtryckning av kylsystemet.

Mvh GK
av *pettson*
Om den pyser så är locket otätt. Där lär det ånga ut en hel del. Du kan även få problem med kokningar om locket är otätt.
Sen bör du provtrycka systemet för att få veta vart dom stora mängderna försvinner.
av *pettson*
SVENNEV70 skrev:Okej men ska inte locket pysa ut övertrycket. Eller ska det vara helt tätt?
Det ska vara helt tätt. Du har ett trycksatt system.
Användarvisningsbild
av SVENNEV70
okej jag har ett grönt lock också som jag ska testa. Det står att båda locken klarar 150kpa. Kan det alltså vara så att det blir sånt tryck i behållaren när vätska blir varm och expanderar att den trycker ut det igenom det trasiga locket och sen så när vätskan svalnar så sjunker det ner och behållaren blir tom? Kan det vara därför som jag inte får några läckagepölar under bilen å så? Så det kanske inte är topp packningen som har gett sig..

mvh Kristoffer
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]