Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juvedelgio
Tjenare!Har en 855-94 som är helt sten död!Var ute och testade ifall det var gnista på alla tändstift,då jag kom till det sista och skulle vrida om tändningen så händer absolut ingenting!insrumentbrädan lyser alla ljus fungerar men ingen som helst reaktion från motorn!motor el fel lampan har lyst ungefär 1 vecka nu...man blir ju så jävla trött,felsökning har jag inte riktigt förståt hur man gör :oops: någon som kanske har något tips?MVH Danne
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Mät spänningen på batteriet, är den under 12 volt så ladda batteriet. Mät batteriet efter laddning, nu skall du kunna läsa av c:a 12,5 volt.

efter att du laddat batteriet försök starta bilen, om den startar så mät hur många volt du har på batteriet med motorn igång. Du skall nu kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Får du mindre så har du fel på laddningen och generator, spänningsregulator, kol eller släpringar kan vara felaktiga. Om du får en spänning över 15 volt skall spänningsregulatorn bytas.

Mvh GK
av juvedelgio
Tack för tippset!har satt i ett helt nytt batteri,men fanskapet är lika död!allt funkar inne i bilen och alla lampor fungerar på utsidan,men motorn ger inte ett liv ifrån sig!kan det vara startmotorn som bara la av?borde man inte höra någonting från den iallafall?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Prova att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en god kontaktpunkt på motorn. Om startmotorn går igång nu så är ditt problem dålig jord mellan batteriets minus och motorn och då får du kolla alla jordanslutningar till motorn.

Mvh GK
av juvedelgio
ja det ska jag testa,måste bara fixa en startkabel.tänkte på det med tändspole också,skulle det kunna vara något fel på den??Lite jobbigt att man är så kass på bilar,man står liksom nästan som ett fråge tecken när det händer såna här jobbiga saker=( !Hur många jordanslutningar finns det till motorn?känns som det är alldels förmånga? :lol:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den viktigaste är den tjocka kabeln som går från batteriets minus till motorn, den kan på grund av smuts och annat få dålig kontak nere vid motorn. Det har förekommit att kabelskon varit nästan av också. I övrigt vet jag inte hur många jordanslutningar det finns till och på motorn, har aldrig tänkt på det.

Det viktigaste nu är dock att du skaffar en startkabel så att du kan testa.

Mvh GK
av juvedelgio
tänkte på det att,ska jag låta den svarta kabeln sitta kvar som den gör när jag sätter ditt en start kabel?läste även någonstans om folk som har fått problem med sina tändningslås..typ att dom blir slitna och inte får någon kontakt.men vi kör på det med kabeln först som du föreslog!Tack för att du tar dig tid Gnestakalle!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta inte bort några kablar från minuspolen, koppla bara dit startkabeln mellan polen och motorn.
Det är riktigt att tändlåset kan vara boven i dramat men vi tar der enkla felsökningen först.

Det finns en sak till du kan testa om startmotorn inte vill gå runt trots att du har kopplat en startkabel mellan minuspol och motor, ovanpå startmotorn sitter en cylinderformad grej som kallas solenoid det är den som för fram startdrevet till startkransen och sedan slår till själva startmotorn. Ibland kan dessa fungera mindre bra och då kan ett slag med lämpligt hårt verktyg få solenoiden att slå till, om detta är fallet så bör du byta startmotor. När du kollar det sistnämnda bör ni vara 2, en vid startnyckeln och en vid motorrummet, se upp bara så att du inte kommer åt något strömförande.

Mvh GK
av juvedelgio
kan man på något sätt se om tändningslåset är sönder?och vet du hur man får bort det?hade en bekant som var och tittade på startmotorn idag och sa att den är helt död!han kopplade en kabel på något sätt och på så sätt kom han fram till att den var död!har ingenanaing hur han gjorde :oops: !MVH Danne
av juvedelgio
Tjenare!har nu testa med en minus startkabel för att se om det var jord fel,men den var lika död....så hmmm,tror du det kan vara startmotorn?eller har du någon annat förslag?MVH Danne
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]