Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Tänkte ta upp ett fel som blir mer aktuellt i och med att hösten kommer närmare.

Rumpvärmaren på passagerarsidan fungerar fin-fint, men den på förarsidan vill inte vara med alls. Inte ens lampan tänds när jag trycker på knappen. I våras så var funktionen sporadisk på värmaren. Ibland funka den som vanligt, andra gånger så kom den igång efter några ihärdiga tryckningar på knappen, andra gånger hjälpte ingenting.

Säkringarna är kollade, likaså är kontakten under förarsäget, men ingenting verkar hjälpa.

Vart kan felet sitta då? Under själva knappen i konsollen? eller finns det andra ställen där något kontaktdon har hakat upp sig eller blivit glapp i?

Kan det vara något annat fel ärn just kontakten mellan knapp och värmesits?

Bilen är som sagt en V70 2,5T -98
av Mich
Av din beskrivning så verkar det ju vara knappen/strömbrytaren. Ser inte knapparna likadana ut (förare - passagerare)? Byt plats på dom.

Jag antar du kollat anslutningarna på termostaten (du skrev kontakten). Det är ju lite vanligt att de lossnar. Ty de kablarna får ju ibland påhälsning av skor.
Knapparna ser likadana ut på båda sidor... men hur lyfter jag upp dem på ett bra sätt för att byta plats?

Termostaten sitter under sitsen? Kollade under på sladden som hänger tidigare, men jag tar en titt igen lite mer noggrant för att kolla om det finns ärg i kontakten. Skor är även blöta ibland...
av Mich
Under o under, beror på hur man menar. Det är underifrån som man kommer åt den, men själva termostaten sitter nära sitt-ytan. Bara tyg emellan. Det är hål i sittdynans skumgummi. Kan faktiskt vara lite knöligt att få upp den på rätt plats.
av kottskrapa
Kapparna får du upp lättast genom att ta bort myntfacket o sen putter dom uppåt..

Myntfacket sitter instucken under panelen mot växelspaken.. tar du en liten skruvmejsel o sätter i mellan så ser du rätt snart hur du gör
Gjorde som kottskrapa anmodade och bytte plats på de två kontakterna. Visst var det följaktligen kontakten som var trasig då värmaren i förarsätet efter bytet fungerade och inte (som förut) passagerarsidans rumpvärmare. Körde inte så långt med värmaren på, men nog tyckte jag att det blev varmt om bakdelen ganska snart efter start.

Nu blir det alltså att få tag i ett stycke knapp till värmesitsen. Antar att det blir enklast/billigast via närmsta bildemontering...

Tack för tips och hjälp i saken!
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]