Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av taxan
Tja, har nyss köpt en 850gl -94 som gått 25000 mil. Ska till och göra ett oljebyte på den men är lite osäker på vad jag ska köra på för olja. Jag har flera dunkar shell helix ultra 0w-30 som står, den oljan bör jag väl kunna köra på?, den ska huvudsakligen gå som vinterbil, åker corre på sommaren :D

Vad tror ni om att köra en omega motorskoljning på den innan oljebytet, tror ni det finns risk för läckage någonstans, om jag ska köra på lite tunnare olja?
Tänkte närmast på om det ligger skit och tätar någonstans i motorn.. öppnade oljelocket och det ser ut som det är en del beläggning på insidan. Oljan är heller inte någon vacker syn... :shock:

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
av nolimits
Bilen är 16 år gammal och har rullat 25 000 mil.Hade för egen del använt en 10/40 olja.Men klarar den sig utan mekaniskt skrammel med din 0/30 olja så är det ju bara att gratulera.Annars är det ju bara att byta oljan nu och efter en kortare tids användning göra ett nytt byte för att få bort flertalet av de gamla föroreningarna beroende på hur rädd du är om bilen samt vad ekonomin tillåter.
Användarvisningsbild
av nolimits
Okey, då skriver jag en kommentar till som tröst.Min gamla 850 GLT -92 började en dag skramla oroväckande i de hydrauliska ventillyftarna med en 5/30 olja och det lät ungefär lika illa som när jag körde Ford Scorpio med V6.På Volvo ställde man en Castrol olja 15/40 framför mig och sa prova denna till din 30 000 mils motor.Provade oljan och har nu kört några tusen mil med denna olja och motorn är knäpptyst.Tur eller inte, vad vet jag.Vad jag däremot vet är att jag kommer att fortsätta köra med denna olja på min något slitna långmilare.Nu har du TVÅ kommentarer. :D
av *pettson*
Ibland kan jag inte förstå mej på riktigt hur verkstäder tänker...
Ska ju bli intressant att se vad du ska ersätta 15W40 med i vinter då? Oljepumpen gillar absolut inte sirap att pumpa runt. Vid minus 15 är den i stort sett opumpbar med en färsk pump, jag garanterar att gamla ramlager och staklager inte uppskattar den. Med en som gått 30.000 så går gränsen redan vid minus 5-10 nånstans. Men det är upp till var och en att upptäcka.
Om den en dag började skramla sådär apropå så vore det nog kanske en ypperlig ide att plocka ned tråget för att få bort slammet som troligen blockerar intaget i silen till oljepumpen, slamrar alla tryckare samtidigt sådär plötsligt så tyder det på att oljetrycket är lågt i toppen. Det är ju nåt dom borde veta...
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]