Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

850 -94 GLT, LH Jetronic. , aut.

Har problem med att bilen dör i ca 0,5sek så fort jag petar på gaspedalen.Jag kommer sådeles aldrig i väg med den då den hinner dö. Har jag 1500varv o slänger i driven funkar det, o även när jag står på tomgång o gasar, Men såfort jag petar på gasen med driven i dör den.
När motorn rycker till blinkar "check engine"lampan i takt med ryckningarna.
Det blir felkod 214, signal saknas intermittent från vevaxelgivaren, men den e ny och jag har även kollat att kablaget in till boxen är helt.
Motorn är utbytt på den o efter det har den aldrig gått riktigt, vad kan ha hänt.
Det är bytt eller provat med följande:
Vevaxelgivare
Kamaxellägesgivare
Allt i tändningsväg på högspänningssidan
Styrenhet

Nämnas skall att jag ser att gnistan samt spridarna inte levererar nåt när den "rycker till".
Jag begöver lite frisk input från er nu då jag har hållt på alldeles för länge med denna nu.
Ställ gärna frågor, jag har säkert missat o kolla nåt. ?:-/
//Peter
Senast redigerad av 1 PeterR, redigerad totalt 0 gånger.
Skall jag tyda ditt fel som att du har dålig tomgång också?
Har du kollat alla luft och vacuumslangar?
Har du kollat luftfiltret?
Har du kollat LMM (LuftMasseMätaren)?
Har du kollat Lambdan?

Mvh GK
av PeterR
Har även kollat den, men får inte bort den pga att det tar i nåt på lådan.
Nån som vet om det är olika medbringare på man o aut, samt e d nån
som ligger inne med info om rek "airgap" på sensorn.
Har uppskattningsvis 2mm nu.
//Peter
av Kurtoua
Hej
Saxat ur VADIS
Felkodsinformation Felkod 2–1–4 EZ 129 K
Villkor
Felkoden sätts endast om motorn är igång. Om tändstyrenheten räknar två tänder för lite eller för mycket på medbringarplåten/svänghjulet under ett varv sätts felkoden.
Ersättningsvärde Inget.
Felorsak

-Glappkontakt i kablage eller skarvar.
-Isolering på kablar skadad.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Skador på medbringarplåten.
-Defekt impulsgivare.
-Impulsgivarens kabel påverkas av tändkablarna.

Felsymptom -Motorn rycker kraftigt.
av PeterR
Tack Kurtoua, va lite matnyttigt där.
Är inne på en svänghjulsteori o fundering nu.
Har kollat ner i vevaxelgivarhålet o baxat runt motorn, och ser att när 1an e i topp är det bara slätplåt utan
några stansade hål. Kollar man på bildelsbasens bilder på beg svänghjul så saknas det plåt där istället, kan det
ha nån betydelse. Kan det ka satts dit ett svänghjul till ett annat styrsystem eller reagerar sensorn likadant?
//Peter
av PeterR
Pettson: Jag har kollat att dom sitter fast, men ska ta en extra titt i morron på
kabelskon så att d e ok kontakt.
Har Pettson nån förklaring ang svänghjulsfrågan?.
Spelar det nån roll om det är uppehåll mellan hålen på svänghjulet när 1:an e i topp eller om det är plåt , givaren ger ju olika spännning till boxen.
Förklarar jag så ni förstår eller vill ni ha bilder?,
//Peter
av *pettson*
Eftersom styrdonet är ointresserad av när motorn är i topp så förstår jag nog inte frågan. Tändimpulsen sker när det är 15 grader kvar till gnista. Styrdonet avgör sen från 15-0 grader innan tdc när gnistan ska gå. Varken medbringare eller svänghjul ska gå att felmontera då det är styrstift i vevaxeln. Nu vet jag faktiskt nån som felmonterat detta ändå och till o med spräckt ett svänghjul för att få dit det :lol: Men har ingen slagits så mycket med det så ska det inte kunna vara fel där.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]