Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andurrs
Min svärfar köpte en V70XC-99 (2,5T) ca 20000 mil.
Bilen har ett mysko fel som Volvoverkstaden i stan inte klarar av att hitta.

Bilen svartryker som sjutton och går orent (värre när växeln är i (automatlåda)) och ibland tänds även motorlampan.
Den drar även ca 2 liter milen när felet uppstår.

Tidigare ägaren har nyligen bytt luftmassemätare, lambdasond och "turbofilter" ?! och bilen har gått bra ett tag efter det men felet har återkommit. Volvo kopplade in datorn och fick felkod på främre lambdasonden så den byttes (igen) efter det gick bilen bra i ca 40 mil sedan återkom samma fel med ojämn gång, svartrök och hög bränsleförbrukning.
In till verkstad igen där dom då konstaterade att spjällhuset och luftmassemätaren var trasiga, bytte dessa (dyyyrt) och bilen gick bra i 5 mil sedan samma fel igen. In till verkstaden igen där det konstaterades att det nya spjällhuset var trasigt. Ett nytt sattes i på garantin, bilen gick sedan bra i 5 mil till innan samma fel kom tillbaks, nu står bilen för 3:e gången på några veckor hos Volvo som inte hittar något fel.

Kan någon vänlig själ komma med lite tips som jag kan framföra till Volvoverkstaden?

Jag har hört något löst snack om att bilen kan bli så där om det har suttit chip i den...(låter långsökt)

Det sitter dubbla utblås på bilen, är det original eller kan det vara "fel" avgassystem på bilen? (fast då borde väl inte bilen gå bra ett tag efter att man har satt i nya delar...?!)

Tacksam för snabba tips, råd och ideér
Användarvisningsbild
av Nexus
avgassystemet påverkar inte motorgången som du beskriver.
Sen ska ni inte betala för delar som byts om det inte är det felet.
Att den svartryker beror ju på för fet bränsle/luft blandning.
av andurrs
Nu har verkstaden konstaterat att katalysatorn var trasig. Den tog dom 7800:- för med byte, efter det fungerade bilen bra i 1,5 mil sedan samma fel igen!? Snart börjar jag tröttna på detta.

Självklart får dom betala tillbaka kostnaderna vi ligger ute med, men prio 1 nu är att få bilen att fungera...

Jag tror också att det är luft/bränsleblandningen som är boven i dramat, även mekanikerna på Volvo tror det men vart sitter felet?!???

Någon som känner igen felet och har konkreta tips??
av andurrs
Ingen som har någon ide? Volvoverkstaden har bilen nu men hävdar att det inte finns något fel men bilen svartryker fruktansvärt och går inte på tomgång och går skitdåligt när man kör den samtidigt som motorlampan tänds...dom går bet, hur sjukt är inte det...om inte Volvo kan hitta felet vem kan? Tips på seriösa verkstäder i Gävle/Sandvikentrakten mottages tacksamt...
av andurrs
Avgasvärderna är kollade, OK enligt Volvoverkstaden.
Motorn drar inte olja.

Jag läste här på forumet om "bakoda" som hade liknande (eller lika) symptom på sin V40 T4 där han blev rekommenderad att kolla tändspolarna, stift eller CDI-box... Kan det vara lika enkelt på V70:in?
av andurrs
Nu har det gått en massa veckor, Volvo har lyckats konstatera att CDI-boxen är trasig, en ny är monterad för 6000:- och bilen går äntligen bra. MEN nu startar den ungefär varannan gång, gissa om man blir less. Följetången fortsätter...
Volvo vill inte heller betala för de tidigare utbytta delarna med hänvisning att "dom också var trasiga". Hur argumenterar man mot det? De utbytta delarna är kasserade :roll:
av *pettson*
andurrs skrev:Nu har det gått en massa veckor, Volvo har lyckats konstatera att CDI-boxen är trasig, en ny är monterad för 6000:- och bilen går äntligen bra. MEN nu startar den ungefär varannan gång, gissa om man blir less. Följetången fortsätter...
Volvo vill inte heller betala för de tidigare utbytta delarna med hänvisning att "dom också var trasiga". Hur argumenterar man mot det? De utbytta delarna är kasserade :roll:
Intressant tanke att är *felfri* och katalysatorn var så trasig att bilen svartryker? Ser fram mot den förklaringen av ansvarig. Så en katalysator må vara dålig på att rena men den kan aldrig skapa det felet.
Och eftersom delarna är kasserade så är det till att VÄGRA BETALA. Delarna får inte kasseras alls, de utbytta delarna är ALLTID kundens om det inte är delar som ska till utbytesrenovering, det är upp till kunden att välja kassering, verkstaden ska alltid fråga om vem som ska ta hand om delarna innan jobbet påbörjas. Till och med när du servar din bil på vanlig basis så ska egentligen det som byts läggas i bilen om inte annat har avtalats. Det utbytta är kundens egendom. Jag har jobbat på verkstäder där kunden valt att få tillbaka sin egen spillolja för att han har rätt till det. Då har kunden dock fått betala för extra tid då jag varit tvungen att tappa av hans olja på särskilt sätt. Samma om man som mekaniker ska fylla på spolarvätska och det är nyfyllt. Den mängd spolarvätska som ingår i service ska läggas i kundens bil.

I övrigt tycker allt verkar som vanligt? Först byta, byta, byta och alltid antyda om att man gör upp i slutändan för att kunden inte ska lida för att man inte hittar problemet och PANG... där fick kunden slutnotan med allting på. Då var ALLT trasigt som har bytts, trots att ingen skillnad kunnat uppmätas på varesej bil eller enskild komponent innan. Har hänt både en två och 57ggr.
av Kena
andurrs skrev:Nu har det gått en massa veckor, Volvo har lyckats konstatera att CDI-boxen är trasig, en ny är monterad för 6000:- och bilen går äntligen bra. MEN nu startar den ungefär varannan gång, gissa om man blir less. Följetången fortsätter...
När den vägrar starta, drar startmotorn runt men den vägrar starta? inga felkoder?

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]