Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har just nu inne hustruns 855GLT -93 för och kolla över bl a det variabla insuget som jag misstänkt ett tag inte fungerar som det ska.
Problemet var lätt fixat då det handlade om en vacumslang på insuget som var så torr att den gått av helt.Glad i hågen så skall det ju testköras, och visst blev det lite skillnad:)
Mitt problem nu är att nu när jag lagat vacumläckan så upptäcker jag ju att tomgångsmotorn inte kompenserar som den ska längre, motorn trillar ner i varv och dör bort om man inte gasar till.
Demonterade tomgångsmotorn och den rör sig fritt, dvs den har inte satt sig. Men vad är då problemet, vad styr denna och vad/var ska man mäta för att finna felet!??
Inga felkoder finns.
Användarvisningsbild
av js1
Det kan ta rätt lång tid innan systemet anpassat sig till de nya förutsättningarna.
Min har kass tomgång ett par dagar när jag haft loss en batteripol men jag har å andra sidan bara 7km till jobbet. Tomgången kan då gå ner mot 500rpm
för att långsamt återgå till normal tomgång.
Tack för svaret!
Jag provade med en annan tomgångsmotor som jag hittade till slut, blev till att leta nya slangar då det skiljer mellan -92 & -93 och det fungerade ypperligt med en vattenslang som går in till kupén (Tur man har en reservdelssbil stående) ;)
Nollade systemet genom att dra loss batteripolen och slå på tändningen en stund, och det verkar som om det fungerar nu iaf även om tomgången svajar en aning. Får väl återkomma med besked efter att hustrun kört några dagar med bilen.

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]

V50 2010, 1,6 edrive. Motorlampan har tänds o[…]