Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
850 2.5 se 96:a

Har en liten fråga angående AC-Kompressorn. Har nämligen ingen kyla. AC:n har funkat i 2 år efter renovering (bytte då kondensatorn och röret som går till kompressorn efter felsökning på verkstad). Nu när man slår på AC :n så klickar det i reläet bakom handskfacket som det skall. Lös sedan med en ficklampa på AC-kompressorn och den yttrsta plattan (kopplingsplatta??) står helt stilla... ska det vara så?? eller skall den snurra om allt funkar. Vad kan felet vara och i sådana fall förslag lösning på problemet?? Mvh Kenenth.
Användarvisningsbild
av js1
Plattan ska snurra när kompressorn jobbar. Anledningen till att den inte gör det kan vara flera.
-Slut på gas
-För stort spel i kopplingen
-Fel på nån tryckgivare etc
-Kass relä

Sök och du ska finna många trådar i ämnet.

Du kan lossa kontakten som sitter på tryckvakten i övre röret precis innan det går in i torpedväggen. Byggla kontakten (på kabeln) och kompressorn ska starta. Gör den det
är antingen kontakten kass eller gasen slut. (slut på gas är vanligast) OBS! Tvångskör inte kompressorn utan kolla bara om den startar.

Startar den inte kan spelet vara för stort. Mät med bladmått.

Kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=57609
Användarvisningsbild
av kenlav
js1 skrev:Plattan ska snurra när kompressorn jobbar. Anledningen till att den inte gör det kan vara flera.
-Slut på gas
-För stort spel i kopplingen
-Fel på nån tryckgivare etc
-Kass relä

Sök och du ska finna många trådar i ämnet.

Du kan lossa kontakten som sitter på tryckvakten i övre röret precis innan det går in i torpedväggen. Byggla kontakten (på kabeln) och kompressorn ska starta. Gör den det
är antingen kontakten kass eller gasen slut. (slut på gas är vanligast) OBS! Tvångskör inte kompressorn utan kolla bara om den startar.

Startar den inte kan spelet vara för stort. Mät med bladmått.

Kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=57609
Har just testat med att bygla kontakten på övre röret och efter 10 sekunder startade kompressorn. "Kontakten kass" menar du då kontakten/givaren som sitter fastskruvad på röret?? eller den jag byglade??
Användarvisningsbild
av js1
Den på röret, kabeln är bara ett kontaktstycke :)

Saxat ur tråden jag länkade till:

Lågtryckspressostaten känner av kylmedelsmängden/trycket i systemet. Är det för lågt tryck, då säger pressostaten åt systemet att inte köra kompressorn. Felsökning genom pressostaten gör du genom att ta bort kontakten och mäter motståndet på kontakten som sitter på röret. Om jag inte minns fel så är det 100 Ohm är det inget kylmedel eller så är pressostaten trasig. Är det 0 Ohm är det kylmedel i systemet.

Sannolikt så är din gas slut.
Användarvisningsbild
av Zell
Man kan göra så, dock kan det trots att man får ut gas där vara för lite köldmedel i systemet. (Jag hade 300 gram i mitt system och kompressorn gick då inte igång, efter fyllning fungerar allt bra)

Men framför allt påverkar köldmedlet den globala uppvärmningen, så kan man undvika att släppa ut det i luften anser jag då att man bör låta bli, även om den bara är en liten mängd man trycker ut.
Användarvisningsbild
av js1
För den sakens skull är det inte miljövänligt, bara mindre miljöfarligt. R-134 kommer också att förbjudas i nya bilar.
Användarvisningsbild
av js1
Det är sant, jag har inga synpunkter på din metod. Det är väl som en fis i rymden ungefär.
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]