Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt har en rätt hög oljeförbrukning på min B5254 -93, och den kastar ut en massa olja/rök när man drar på ordentligt.
Vilket ska man misstänka först och främst, ringarna eller ventiltätningar?
Jag tänkte nu byta ut motorn, men var i ett litet ögonblick inne på om man skulle renovera och då hade det varit vettigt o veta vad man har att göra med och vad som är vanliga fel på dessa vid såna symptom.

Edit: Hur stor skillnad mellan cylindrarna kan man acceptera vid ett kompprov?
Har den gått säg 30.000 mil så kan det va dags för borrning och nya kolvar. Tätningarna är ju naturligtvis tänkbara även dem.

Rent generellt så brukar man godta upp till 10% skillnad mellan högsta och lägsta, sen gäller dte ju såklart att kompressionen ligger inom gränserna. Det går ju att se när man gör kompressionsprovet om ringarna tätar dåligt.
Motorn som ligger i bilen har rullat nånstans kring 36-37000mil, så det finns så klart anledningar till att den inte riktigt vill längre. Går förvisso som ett skott fortfarande, men man tröttnar på att den ryker och att det passerar 1½-2liter olja/tank...
När det gäller komp så var det pga de siffror man ser när man kollar på lagabasen t ex, skiljer ju ibland 2kg och känns ju lite i överkant :???: Har inte kollat min motor än.
Vad är "bör-värde" när det gäller kompet?
Kanske inte helt vetenskapligt komptest, men mitt resultat är som följer:
1. 12,75
2. 13
3. 14
4. 12,5
5. 13

Stiften såg för hemska ut med bränd olja överlag och ljus beläggningar på själva elektroden, alla stift i samma skick.
Dessa har gått kanske 2000mil endast, de gamla körde jag med i 9000mil utan problem och utan att de såg ut så här.
Nu ryker den hela tiden, får väl se hur längre den vill vara med...
Letar febrilt efter en annan motor/komplett bil till rimliga pengar, men det verkar svårt att finna i mitt närområde:(
Vågar man hoppas på att det "bara" är toppen!??
Känns lite ensamt i denna tråd, men jag behöver faktiskt lite råd.
Som det är nu så drar motorn en hel del olja, denna försvinner ut i avgaset främst vid acceleration. Kan inte urskilja hur mycket det är vid motorbroms, om alls.
Kan oljeringarna vara slut och läcka förbi även om kompet i övrigt är "ok"?
Kan det vara så att det istället handlar om ventiltätningar och slitna ventilstyrningar?
Bilen går som ett skott i övrigt, så det känns lite fånigt att behöva byta motorn ifall det "bara" handlar om toppen eller nåt annat enkelt.

Har delat en motor som är tänkt att bytas ut mot befintlig, men har lite funderingar om det är ens värt tanken...
Hur mycket spel i kolven kan man acceptera, vid öd så kan man flytta kolven en aning i sidled, känns som millimetrar men är ej uppmätt? När det gäller vändkant, hur mycket kan man acceptera här? Kanten känns tydligt men inget man fastnar i med nageln. Motorn har enligt uppgift gått 29k och gick som en klocka förutom en bränd cylinderpackning som gjorde att det blev tryck i expansionskärlet.

Ytterligare en fråga, skiljer det nånting på kamaxlarna 92-93, det påstås av vissa att -92orna är vassare, och om jag ska jämföra med min -92a motor på 37k med hustruns -93a på 25k så är skillnaden i prestanda stor. Det kan givetvis handla om annat också, men hennes saknar det riktiga "klöset", den är betydligt beskedligare och skillnaden är så pass stor att jag faktiskt tror på uppgiften.
Testa med lite tjockare motoroljaolja. Jag körde tidigare på Biltema helsyntet 0-30 och motorn rök lite och oljeförbrukningen låg på ca 1 liter på 100 mil. Bytte till lite tjockare olja Biltema helsyntet 5-50 och den drar nu ca 1 liter på 1000mil. Ryker lite vid start när den stått ett tag annars lungt. Lycka till.
Som "kenlaw" skrev så hoppas jag du inte kör samma race som tyvärr många andra gör och häller i 0-30 oljor av finare kvalitet när det är många gånger bättre med en tjockare olja till motorer som rullat långt.Kör själv med en 15-40 Castrol olja som säljs av Volvo till min äldre 850 som rullat över 30 000 mil.Ventilskrammel och övriga motoroljud försvann med tiden där bilen fortfarande är lika rapp när den blivit genomvarm efter lugna kallstarter.Allt slits och bör också behandlas därefter.Lika lite som jag skulle hälla denna olja i min nyare Volvo skulle jag göra det motsatta och hälla en tunn olja i den gamla med andra ord.
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]