Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonbny
Hejsan,

Har en volvo 850 - 95. När man bromsar drar den snett åt ena hållet, märks mest i högre hastigheter, 70, 90, 110 km osv. Har bytt skivor och belägg fram och bromsarna verkar schyssta annars, bromsarna tar bra annars.

Känner även att det spänner lite i ratten åt ena hållet när man svänger, inte farligt men ändå så att man stör sig på det, drar lite, inte mycket, men lite något snett om man kör rakt fram och släpper ratten.

Vad tror ni? Vad ska man börja med och var ska man leta? :)
av jonbny
Lufttrycket är bra och jämt. Däcken är inte speciellt snedslitna, dock dåliga men jämna. Jag ska ta isär och motionera kolvarna imorgon ordentligt. Det är just i ögonblicket man trycker på bromsen som bilen hugger lite till vänster, sen är det bra och jämt under resten av inbromsningen.

Kan jag kolla spindelleden själv och se att den är dålig? Jag har inte bytt styrled nyligen.
Spindelleden sitter i länkarmen, det låter som att bussningar till länkarmen vf är väldigt dåliga, då brukar det ge dom symptomen, ring din lokala meca handlare och beställ artikelnr: 1215-39081 (bussningssats) och byt dom.
Dock om bussningar är slitna så brukar däcken ganska fort bli mycket snedslitna.
av jonbny
Däcken var visst snedslitna ändå, har bokat tid för framvagnsinställning, det borde avhjälpa att den drar snett till höger samt däckslitaget. Få se om det andra står kvar eller vad det kan vara. En mekaniker kikade lite lätt med hjulen på och ruskade bilen och kände ingenting med nått styrstag eller sånt då iaf får se sen då.
fick du ordning på problemet? Min bil drar både och höger och vänster ibland när jag bromsar. Inga bromsar kärvar, dom är motionerade allihopa och har bra belägg/skivor. Känns nästan som att bilen "vandrar" i sidled när jag kör. Besiktningen hade ingen anmärkning på bromsverkan. Däcken är ej snedslitna. Vad kan vara problemet?
av jonbny
volvo854 skrev:fick du ordning på problemet? Min bil drar både och höger och vänster ibland när jag bromsar. Inga bromsar kärvar, dom är motionerade allihopa och har bra belägg/skivor. Känns nästan som att bilen "vandrar" i sidled när jag kör. Besiktningen hade ingen anmärkning på bromsverkan. Däcken är ej snedslitna. Vad kan vara problemet?
Nej jag vet inte, bromsarna är rengjorda och smorda och i bra skick, belägg och skivor är bra. Bromsverkan är bra annars också så jag vet inte vad problemet är. Måste vara nånting annat som stör, nån styrled eller nått annat fram. Ska besikta bilen snart få se hur det går.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]