Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad kan det vara för problem med automatlådan , jag kör på sportprogrammet men den indikerar att winterläget blinkar från och till.
Och att den känns som att den slirar och tappar ork fastän man gasar.
Och oljan ska vara nybytt i lådan , för den är röd och luktfri , men kanske lite för mycke olja för när den är kall så är oljenivån över strecket på stickan , tacksamm för tipps vars man ska leta felet. :roll:
av Taxen
Läst av felkoder :roll: Har du Haynes rep.bok :roll: Kan vara justering av väljarvajer :roll:
av norrbotten
Tack för dom tippsen.
Har nyköpt den för 2 veckor sedan så därför är jag ganska så nybörjare på 850 och har inte hunnit skaffa nån repbok än.
Men när temperaturen var kring +-0 och till -10 så var det inga problem.
Problemet kom nu efter en kallstart i fredagskväll när det var -22 grader , så känns det som att den har en högre växel i jämt och att kontrollpilen håller på att blinka från och till mest till , kan det vara nån beläggning på nån givare eller signal för den och vars hittar man den eller dessa isåfall.
av norrbotten
Har nu suttit och läst alla nyttiga inlägg om problem med automatlådan , och hittade ett inlägg att man skulle vrida om nyckeln 5 gånger så att tändningen lyste och utan att man startade bilen , och gjorde så.
Och så helt plötsligt efter detta så slocknar pilen och automatlådan växlar och funkar klockrent igen fast det nu är -28 grader kallt ute.
Men undrar ju vad sker när man lirkar så med nyckeln och tändningen 5 gånger och så funkar det igen.
Men känner kanske att växelväljaren går kanske lite segt och man får lirka lite för att backljuset ska tända.
Så då är frågan vad bör jag göra för att allt ska fungera felfritt igen.
Tacksam för svar , och det här var ett väldigt bra forum för en nybliven 850 ägare som jag , tack så mycket vill jag bara säga till alla kunniga och hjälpsamma volvomekare.
av JockeB
Problemet ni har är växellägesgivaren.
Har själv haft samma problem.
Indikeringspilen börjar blinka och databoxen ställer sig i ett nödläge (detta resulterar i att den bla. annat kan starta på högsta växeln i drive-läge).
Åtgärd:
Går att tillfälligt återställa databoxen med att starta tändningen 5ggr i följd.

Ny växellägesgivare finns att köpa på volvo och kostar staxt över tusenlappen.

För den händige kan det gå att renovera den gamla och använda ikke ledande fett. (OBS. små kontaktbleck och fjädrar inuti kan lätt försvinna)

Bökigt att demontera/montera givaren. Sitter uppepå växellådan, UNDER batterihyllan som måste demonteras.

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]