Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Evonicke
Tjena. Jag har en xc70 -99.
En morgon när jag skulle åka till jobbet så hände något lustigt, bilen ville inte starta (först) men efter att ha kört lite med startmotorn så hoppade motorn igång. Eftersom att den gick igång efter ett tag så tänkte jag inte med på det.

Men efter några dagar så blev detta mer och mer jobbigt, bilen startade alltid efter en stund när man nästan har kört slut på batteriet. Så började fundera på vad detta kunde vara för problem.
Jag bytte Bränslepumpen för den lätt mycket och verkade lustig.
Bilen återgick till sitt normala, den startade alltid tills efter en vecka eller så då den började jä..as igen.

Alltså min bil starta inte man brukar få köra slut på batteriet ibland men så kopplar jag start kabblar till bilen från en annan å så efter en stund så starta den.
Den får ju inget bränsle, någonting säger ju till så den inte pumpar in bränslet till motorn, kan det vara luftmassemätaren eller sitter det någon backventil någonstans som gör att bärnslet åker tillbaka till tanken när den stort stilla. för pumpen går alltid så tro inte att det är relät.

Det är inga problem när motorn väl är igång, utan det är när man ska starta den, kvittar om den är kall eller varm.

Snälla måste ju finnas någon som har eller haft samma problem.
av VXC70
på höger sida har du en blå plupp på fuelrailen, där kan du lossa och trycka in ventilen då sprutar det bra nog om du har soppa fram.
testat att haft på tändningen en stund innan du gör start försök så pumpen har pumpat fram bränsle.

jag har oxå en V70XC +00 gamla karossen och den står för de mesta under veckorna men den startar direkt så tryckfal för bränslet ska inte vara normalt.

bytt bränslefilter lite långt bort men det utgör ju ett "motstånd" soppa väg.

ingen ETS lampa som lyser?
av Evonicke
Okej ja det kan jag ju prova med ventilen där, lite mer exakt vart sitter den, å sen har jag provat med ett ha tändningen igång så pumpen pumpar fram bensin men det hjälper inte.

Visst ska byta filtret åxå men det känns ändå som att det inte är den för ibland när jag ska strarta den å det inte går så har jag ibland tagit ut nycklen å försökt tio minuter senare å då strata den på första utan problem så det känns som något elfel elr nått åt det hållet men jag vet inte.

Sen har ETS lampan lysst en gång å då gick bilen skit men sen efter att jag stängt av bilen å startat den igen har den slocknat så vet inte vad som var fel då.
fler ideer å tips??
av VXC70
noppe går att komma åt underifrån.

sitter typ bakom bakaxeln.

kolla på filtret om de ser rostigt och så ut är de fult är de gammalt med stor sannolikhet.

efter man bytt filter är det normalt att bilen inte startar direkt med tanke på att filtret behöver fyllas med bränsle.
av Evonicke
Så nu har jag bytt filter och det ju så mycket enklare att ta den det underifrån men öppnade luckan å visst det hjälpte väl. Men det är inte det som är felet märkte jag idag tyvärr, fundera på om det är någon startspärr eller nått sånt som strular, för som det verka så hjälper det ibland å ta ur nycklen ur tändningslåset å låsa bilen å låsaupp den med nycklen å sen prova å starta å då starta den men det är ju kanske bara en slump att den starta just då. Men kan ju kanske ha med startspärren å göra elr någon som har en annan ide??

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]