Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850tösa
#423975
Hej.

Jag hade ju bilen inne på verkstad i veckan och det visade sig vara kamaxelgivaren som felade.
Den är nu bytt, men jag passade även på att läsa ut alla felkoder och sparade dem.

Jag hade två.
Den ena var som sagt på kamaxelgivaren så den är åtgärdad.

Den andra lyder 3-1-1 och säger "Hastighetssignal saknas".
Verkstadkillen säger att det inte betyder så mycket, att det kan vara en ABS som inte alltid ger rätt signal.


Någon som kan säga vad det betyder? Eller ja, orden förstår jag ju ;) men är det något som bör och skall åtgärdas?
Och isf, på vilket sätt?

På vilket sätt kan det påverka körningen?
(Jag frågar här och inte på verkstaden eftersom killen nu gått på semester.)

Mvh Ulrika (som hoppas på ett svar som inte involverar allt för stora kostnader ;))
av *pettson*
#424016
Svaret involverar inte en spänn..
Tyvärr visste inte verkstadskillen vad han pratade om överhuvudtaget.
Koden ligger ALLTID vid start av bilen. Vill du läsa ut och den ska vara släckt får du göra följande.
Starta bilen, kör bilen över 30km/h så självtestet på ABS systemet utförts. Ställ bilen på lämplig plats på tomgång, lägg i ettan, håll på bromsen och släpp upp kopplingen. Fortfarande med tändningen på så läser du ur kod, du får INTE stänga av tändningen, för då måste du börja om. DÅ SOM FÖRST OCH ENDAST kommer koden att vara borta.
Så var lugn, fungerar ABS systemet och din hastighetsmätare så är bilen helt okej.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#424040
OT:
Det är inte helt ovanligt att höra av Pettsson att verkstaden inte vet vad dom pratar om... Tyvärr måste jag säga att Pettsson har helt rätt!
Jag har själv varit på verkstäder (både auktoriserade märkesvärkstäder och icke auktoriserade verkstäder) och snackat med mekaniker. Och nästan varje gång så har dom förklarat saker som jag vetat varit uppåt väggarna fel. När jag motbevisat dom med dokumenterade fakta, så får man allt för ofta svaret: -Det hade vi ingen aning om att det var så...
Bara en sån sak att alla spridare inte levererar lika mycket bränsle på samma tid och med samma tryck var det en mekaniker som inte först trodde...

Så, även om Pettsson sågar "en del" mekaniker...så har han faktiskt belägg för detta!

//Jocke.
av 850tösa
#424066
Tackar allra ödmjukast för svaren!

Nu bör jag kunna slappna av lite då med andra ord ;)

Har ju varit endel med gamla bettan det sista, hon sjunger nog på sista versen tror jag :)

Imorgon är det byte av skivor bak samt belägg och strålkastarglaset fram, en lampa skall bytas också och sedan är det in för ombesiktning (som jag verkligen hoppas jag klarar nu!!)

Mvh Ulrika :)
av Kurtoua
#424424
Felkodsinformation 3–1–X
Villkor
Felkod 3–1–X. Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn saknas och det är avbrott i kretsen eller kretsen är kortsluten till jord/spänning så sätts felkod 3–1–1, 3–1–2, 3–1–3 eller 3–1–4 beroende på hjulsensor.

Kontroll av resistans i kretsen till hjulsensor
-Tändning av.
-Styrenheten urkopplad.
Anslut en ohmmeter på mätboxen mellan:
-#29 och #47 (felkod 3–1–2)
-#30 och #48 (felkod 3–1–1).
Ohmmetern ska visa 1040–1160 Ω.

Hej her är det lite uppgifter att jobba med//Kurtoua
av *pettson*
#424432
satsar nog på att koden var 1-3-1 och att den låg i A7.
Inte 3-1-x i A3.

Brukar märkas om ABS lampan är tänd och/ eller om inte ABS systemet fungerar.
av 850tösa
#424529
Ingen ABS-lampa lyser, och vad jag vet så fungerar det som det skall.

Jag läste inte själv ut felkoden, utan fick den i handen sas, men den löd som sagt som rubriken säger.

Den enda skillnad jag märkt på bilen nu, när jag kört i helgen, är att den är jämnare i motorn, och har inte samma tendens att dö på låga varv (i samband med att man trycker ned kopplingen). Den är också jämnare på tomgången, och bluddrar inte lika mycket vare sig vid start eller avstängning.

Den känns även lite piggare, vilket kan vara inbillning, men det är små skillnader i körningen.

Jag tror, och hoppas, att problemet är avhjälpt :)

Tack för alla hjälp :)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]