patrix skrev:*pettson* skrev:Ni gör precis som ni vill.
Vill man inte laga nånting i en säkerhetszon korrekt så skiter man helt sonika i det.
Trasslet är att finns inte sprickorna synligt idag så kommer dom snart att vara det. Skruvarna löser inte problemet mer än att oljudet försvinner. Du tar alltså bort symptomen på problemet, men gör inte nån hel bot på det.
Svetsningen är inte nån komfortsak, det är en lösning på ett säkerhetsproblem.
Jag tvivlar på att du satt dig in i hur lagningen med skruv går till. Man fäster alltså plattan med skruv och mutter. Det löser problemet på samma sätt som om man svetsar.
Vad är det för sprickor? Menar du att en trasig infästning skapar sprickbildning i dörrstolpen som om det ej åtgärdas med svetsning, skulle försvaga denna och påverka bilens säkerhet? Jag har väldigt svårt att köpa det. Om så vore fallet så borde rimligen Volvo gå ut med en varning till berörda Volvoägare. Felet är ju ganska vanligt och Volvos kärnvärde är säkerhet.
Volvo vet om det och volvo har ett servicemeddelande om det och hur det ska lagas.. och det är INTE skruvning som gäller. Så problemet är inte nytt och okänt.
Ja, problemet är att punktsvetsarna när dom släpper skapar microsprickor och förr eller senare spricker det ut i stolpen. Har själv borrat och svetsat ett antal med upp till 5cm långa sprickor i. Även svetsat några taxi där B stolparna har exakt samma sprickor vid bakdörrarnas stopp.
Tycker du att det verkar lustigt? Isåfall kan du ta och öppna dörren på den friska sidan, be nån hålla i dörren när den är nästan max öppen. Du sätter fingrarna på stolpen vid dörrstoppet och din medhjälpare tar nu och trycker lite på dörren utåt, medhjälparen behöver inte ta i, det räcker med ett par fingrar att trycka på dörren med. Känn hur det fjädrar så vackert i stolpen. NU vet du varför det spricker med tiden och varför man inte ska skruva.
Du får servicemeddelandet nedan. Bara att öppna bilderna och skriva ut.
Min källa är inte volvo på bilderna, men volvos nummer på motsvarande meddelande finns på första bladet om du hellre vill begära ut dom.