Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har upprepade gånger lagt dit tidningar och allt annat tänkbart absorberande material för att få bort denna väta, men inget tycks hjälpa. Den kommer ständigt tillbaka.

Några teorier vad detta kan bero på? Det fattas ju inga vätskor i några behållare i huvudtaget så det tycks ju inte vara det som är dilemmat. Kan det var så att listerna runt dörren släpper igenom väta när det regnar som sedan rinner ner, eller drar bilen upp väta från vägen när det är blött? Ingen som råkat ut för något liknande?

mvh
Användarvisningsbild
av nolimits
Om vi bortser från bilens egna vätskor och inriktar oss på inträngande vatten har jag haft två icke Volvo bilar där vattnet letade sig in via takluckans defekta dränering samt vindruta och skarvar som inte höll riktigt tätt i golvkonstruktionen där även elektriska takantenner framme vid vindrutan som Honda envisades med för många år sedan kan leda in vatten.Bortsett från att det med tiden både börjar lukta unket och förstör golvet pga mögel med ständig fukt kan man prova vid torr väderlek och torr golv inredning att spola av bilen rikligt från takhöjd vid t ex vindrutan och se vad som händer för att efter detta naturligtvis spola under om det förstnämnda inte ger resultat vid läkage.
av *pettson*
det är ju inte nåt ovanligt om t.ex dräneringen i fläkthuset (altså delen där ditt värmepaket sitter, inte ute vid själva fläkten) är täppt. Då dräneras inte vattnet av och till sist tar det samma väg som värmen. utsläppet ska ske ovanför skyddsplåten till katalysatorn.
av panhard
testa doppa fingertoppen i den och smaka försiktigt, smakar det "sött" är det kylarvätska,
jag har det problemet på min s60, lämnade in den på volvo och dom sa att jag var tvungen att bya värmepaketet
Användarvisningsbild
av Zell
Jag har en 855 -97. Jag har exakt samma problem, mängder med vatten som på något sätt läckt in på förarsidan och har nu resulterat i mögellukt (som jag har kollat runt lite och verkar vara omöjligt att får bort utan att tvätta).
Jag har tagit bort matta och de "dynor" som finns under på förarsidan OCH passagerar bak och de var dränkta i vatten. Dessutom har dynan under sugit över vatten på höger sida.

Så som jag än så länge har lyckats upptäcka, läcker det in vatten på sidan där vid spaket till motorhuven, fast på insidan av textilerna, alltså längst plåten. Min sambo har dock nämnt att det har droppat rakt ner på foten ovanför kopplingen också, men har inte upptäckt det än själv.

Trodde som ovan nämnt att det var när man körde som det sprutade in vatten nånstans, t.ex. från motorrummer/hjulhuset, men det kommer in vatten även när den står still i regn. (Dock stod jag vid ett tillfälle och sprutade vatten ovanifrån när jag tvättade bilen en gång och då vägrade läckan det visa sig :???: )

Mina misstankar har också varit att det är någon list e.d. från vindrutan som inte är tät. Men den är väl limmad, så det kanske inte är lister som är orsaken.

Jag har hittat ett dokument (från en amerikansk sida för att komma åt ACns förångare, ACn har jag också problem med *suck*), en guide där de plockar bort hela plastdelen där vindrutetorkararmarna sitter, samt ta bort hela instrumentbrädan inne i bilen. Då borde jag väl komma åt och se något tycker jag, eller vad säger ni?
av Gasten
Är vindrutan bytt någon gång? På min bil var det någon skicklig glasmästare som lyckats få en lucka i limfogen bred som en tumme ungefär. Grannen råkade ut för samma vid ett rutbyte. Han hade dock beställt rutbytet själv så han kunde reklamera jobbet. Min ruta var bytt ett par ägare tillbaka i tiden så jag fyllde i fogen själv med silicon. Går enkelt att plocka plastpanelerna runt rutan inne i bilen och därifrån komma åt fogen. Lägg på såpvatten på utsidan och blås med kompressor inifrån så märker du om rutan är tät.
av fraazze
Det kan vara täppt igen i avrinningskanalerna.. Om du öppnar motorhuven och tar bort den långa plastbiten som sitter typ under vindrutetorkarna. När avrinningshålen i sidorna blir tilltäppta av löv och skit så stannar vattnet av och letar sig inåt i bilen igen.. Ta nåt att peta med i sidorna..
Användarvisningsbild
av Zell
Härligt, nu har jag lite mer att gå på.

Vad jag vet är inte rutan bytt, men den såg väldigt bra ut för att vara en -97a så jag misstänker att den är bytt.

Håller på att felsöka min AC just nu också, och skulle det visa sig att det är förångaren, måste jag ändå bort med hela instrumentpanelen samt plastdelen vid torkararmarna/säkringsboxen.
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]