Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,

Har haft problem med vattentemperaturen i bilen då mätaren visar en för liten arbetstemp på kylvattnet ( om skalan mellan kl 6 och kl3 på mätaren var indelad i 50 steg så visar den ung. 35). Det tar dessutom runt 1 mils landsvägskörning innan motorn kommer upp i den värmen och fläkten går väldigt lite. Har för övrigt bytt termostat 2 ggr utan resultat. Men nu var jag ute och körde motor på tomgång i 20 min. När vattnet i expansionskärlet hade stigit ung 3 cm ovan max markeringen så gick fläckten igång och jag prövade gasa och såg då att det slår upp finfördelade bubblor i expansionskärlet underifrån, som i en lyxigare variant av jacuzzi ungefär.
Så nu till frågan...Vad kan detta bero på?
Lite info:
- Har ingen avgaslukt i kärlet
- Har dålig vevhusventilation --> rökpelare från oljestickan (har dock rensat/bytt allt utom renast underifrån i oljetråget)
- Har någon liten läcka av kylvatten då jag behöver fylla på ibland (gissning ung 1dl/100 mil)

Förslag någon?
mcnuggz skrev:i min gamla 940 så var det topplockspackningen som började ge sig.. typ samma felbild.
ryker den vitt?
Nja har vitrök på tomgång direkt vid start men inte när motorn blivit lite varm (känns som normalt).
Däremot kan jag nämna att jag endast har bubblor i expansionskärlet vid gaspådrag och inte vid tomgång.

Topplockspackningen alltså...
Jag omformulerar min fråga:
Kan det vara något annat än topplockspackningen som gått när man får bubblor i kärlet vid gaspådrag?
av *pettson*
Istället för att spekulera och dra på dej ett jobb som inte är helt gratis så är det så enkelt att lämna bilen för en test som utesluter alla tvivel. Dom kan testa minst med tre saker, antingen förekomsten av avgaser, rent kemiskt i vattnet. Eller så kan man faktiskt använda avgasmätaren för att mäta det. Till sist kan man göra ett trycksatt läckageprov varm och kall. Ett test kostar under tusenlappen.
Det är ju så att du har ett tryckkärl, kommer vatten ut? Ja då kommer luft in. Men återigen för att kontrollera saken ordentligt. Gör ett test.

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]