Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, då var det dags igen.. :shock:

Om man står framför bilen och tittar till vänster på torpedväggen så har jag bla 2 st smala AC-rör som går in där, på det vänstra röret sitter en kontakt, är det en tryckvakt? Eller nåt annat viktigt?

Om man hypotetiskt råkat elda lite på denna kontakt, är det också dåligt? AC:n verkar fungera normalt, noterade bara imorse att dessa rör till AC:n var frost-vita? Har inte sett det förut, så jag hoppas det är normalt..

Nästa fråga: Jag har haft bort batteriet, hur länge borde styrdonet hålla på med adaption..? Den går gärna lite ryckigt efter "nollningen", mest runt 1500 varv oavsett hastighet på väg.

Tack på förhand
Mvh Danne
Senast redigerad av 3 taxi, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det kan mycket väl vara frost på AC rören då ac:n går :) Ptja adaptionen kan ta lång tid, men när jag nollade den tog det några mil (bl. körning) innan den slutade svaja på tomgång :)
Användarvisningsbild
av taxi
Tack Kalle, tomgången var nog det enda jag märkte med nollställningen och den har stabiliserats nu!

Uppdatering:

Har bänt lite på kablarna till tryckvakten (om det nu var en sån) och dom verkar ok även om det inte ser snyggt ut..
Men kan fel i kablage där ge ryckig gång med AC på? Har under dagen räknat ut att bilen går bra med AC OFF och rycker nåt fruktansvärt med allt på AUTO?

Har också tittat på kompressorn på tomgång och den går inte i ca 15 sekunder följt av ca 5 sekunder inkopplat vid ca +10 grader ute, och den kopplar på fint utan överdrivet klonkande. Låter detta normalt?

Ska titta på kablarna igen imorgon, se om jag kan byta ut dom. Men vill helst inte pilla för mycket där så om någon vet nåt om hur tryckvakten fungerar och hur ett eventuellt glapp/kortslutning skulle inverka på dess funktion berätta gärna!
av *pettson*
taxi skrev:Tack Kalle, tomgången var nog det enda jag märkte med nollställningen och den har stabiliserats nu!

Uppdatering:

Har bänt lite på kablarna till tryckvakten (om det nu var en sån) och dom verkar ok även om det inte ser snyggt ut..
Men kan fel i kablage där ge ryckig gång med AC på? Har under dagen räknat ut att bilen går bra med AC OFF och rycker nåt fruktansvärt med allt på AUTO?

Har också tittat på kompressorn på tomgång och den går inte i ca 15 sekunder följt av ca 5 sekunder inkopplat vid ca +10 grader ute, och den kopplar på fint utan överdrivet klonkande. Låter detta normalt?

Ska titta på kablarna igen imorgon, se om jag kan byta ut dom. Men vill helst inte pilla för mycket där så om någon vet nåt om hur tryckvakten fungerar och hur ett eventuellt glapp/kortslutning skulle inverka på dess funktion berätta gärna!
Eftersom din AC stjäl ca 15 hästkrafter från motorn när den jobbar så kommer inte det att ske omärkligt hur du än gör. Sker det inte med ett klonkande och inte med väldigt korta perioder (perioderna ändras med utetempen) samt att du har kyla som tänkt, så är allt normalt.
Användarvisningsbild
av taxi
...Men, frågan kvarstår, har kollat kablarna och det ser bra ut (till tryckvakten alltså), då blir nästa steg att inhandla ny kontakt om inte någon har bättre förslag? Själva kontakten blev aningen deformerad utvändigt.

Men som sagt; låter det sannolikt att ett glapp vid tryckvakten kan orsaka ryckig gång när bilen rullar men inte på tomgång?

Steget efter ny kontakt blir felsökning på verkstad :cry:
Användarvisningsbild
av taxi
Med AC på rycker den typ 2 eller 3 ggr per sekund vid färd, så det blir ett j**la skuttande vid låga jämna hastigheter, kanske kunde vart tydligare. Men ECC fungerar ju normalt i övrigt?
av Kurtoua
Hej taxi
kontakten vid torpedväggen är tryckgivare.
Glappet mellan medbringare och drivhjul skall vara 0,3-0,5 mm ett förstort spel kan förosaka ryck vid körning. ECM skall kompensera för efektförlusten.
Vid spel på ca: 1mm brukar ac upphöra att fungera när motorn blivit varm och fungera på kall motor igen.
av *pettson*
Kurtoua skrev:Hej taxi
kontakten vid torpedväggen är tryckgivare.
Glappet mellan medbringare och drivhjul skall vara 0,3-0,5 mm ett förstort spel kan förosaka ryck vid körning. ECM skall kompensera för efektförlusten.
Vid spel på ca: 1mm brukar ac upphöra att fungera när motorn blivit varm och fungera på kall motor igen.
Det är rätt, ecm kompenserar förlusten. Men tyvärr var det inte särskilt utvecklat upp till år 2000 på nåt av dom system som volvo haft att erbjuda 850 och 70 ägare. Kompressorn slår i på ca 1.5 sekunder, kompenseringen tar runt 5 sekunder då motorn inte hinner reagera på 1 sekund. Ett ryck är då ofrånkomligt.
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]