Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LennartL
#403596
Har en Volvo 855 -97 som inte ACn fungerar på. Någon som kan ge tips om vad det kan vara för fel och hur man löser problemet bäst? Tackar på förhand.
?:-/
Användarvisningsbild
av StefanT5
#403599
Kolla att du har gas i systemet finns det gas så kan trycksensorn va trasig.
Kan ohm mäta trycksensorn ska va 0 ohm då vet du att det finns gas och den fungerar.
Fortsatt fel så kanske kompressorn inte får spänning.
av sm7ovk
#403602
Hör du att magnetkopplingen går till? Du skall kunna höra att den drar ungefär var 20-30 sekund.
Användarvisningsbild
av LennartL
#403640
1. Var mäter man trycksensorn?
2. Var kan man kolla om kompressorn får ström?
3. Nej hör inget ljud när jag försöker starta AC,n
av sm7ovk
#403680
På min V70-97:a så "klonkar det till" framme vid generatorremmen. Det är magnetkopplingen som kopplar in kompressorn. Jag vet inte om det är samma grej på en 850, men tycker att det borde vara det.
av sm7ovk
#403694
Var ute och tittade på min V70 och kontakten sitter vid torpedväggen ungefär där luftfiltret för ACn sitter. Sensorn är monterad på röret. Min hade 0ohm när den nu står stilla och utan att motorn är igång.
av Gelis
#403700
Till 99% säkerhet så är det läckage i systemet som gör att kylmediet har läckt ut.
Vanligast är kondensorn som erjat sönder.

Om man vill kan man tvångsköra kompressorn för att kolla att det inte är något elfel.
Ta bort kantakten på presostaten, beskrivning var den sitter har ju skrivits här ovan.

Ta och bryt upp ett gem och kortslut anslutningarna i kontaktstycket, motorn ska vara igång och AC:n på. Är eldelen ok så startar kompressorn, dock så ska man inte köra mer än några sekunder då den inte mår bra av att köras när systemtrycket är för lågt.
av sm7ovk
#403711
Antar att det kan vara ide' att samtidigt när du kortsluter i kontakten mäta på givaren för att se om du har 0ohm där och om den öppnar när det sedan blir tryck, eller vad tror du Gelis?
av Gelis
#403725
Är det kortis, 0 ohm, i presostaten när bilen stått avstängd ett tag så är det gas i systemet.

Är inte att rekomedera att köra med tjuvkopplad kompressor för att mäta om presostaten slår ifrån, avbrott.
Användarvisningsbild
av LennartL
#403729
Tack alla ni som ställer upp med svar. Nu är det kväll men ska göra en del koll imorgon.
En fråga till bara. En granne pratade om nån sensor inne i bilen, ska det finnas en sådan och var sitter den isåfall?
Har nästan alltid kört Volvo men detta är min första "nyare" modell, så tack än en gång.
Talar om imorgon hur det har gått med min "koll".
Men ge gärna mera tips tack. :-)-)

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]