Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmt
Vad tror ni om detta.
Om ni läser 2a och 3e inlägget på denna tråden :

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... c&start=30

Där ToAx verkligen har provat det mesta. (för er som orkar läsa igenom allt)
Detta handlar alltså om vibrationer (kraftiga) i bakvagnen vid inbromnsning i låg hastighet. Det som löste det hela var en modifierad skrikplatta (Kolla länken)

Någon annan som har gjort liknande? Låter väldigt märkligt varför det skulle spela roll. Tankar?
av *pettson*
Var mycket intresserad och började läsa ifrån början.. Men jag har nu insett att ingen läser monteringsanvisningarna i förpackningarna oavsett vart dom handlar. Några modifieringar behövs inte om man gör rätt ifrån början. 20 minuters läsning skulle göra gott för samtliga och det skulle ge dom lösningen också utan att behöva modifiera nånting. Man behöver inte råka ut för problemet om man just följer monteringsanvisningarna. Dom som vill får fundera på problemet, jag håller koll på tråden så får vi se hur många som kommer på vad jag menar för nåt med detta som verkar som ett ofullständigt svar. Men jag tror dom flesta här är kloka nog att förstå vad jag vill åt i monteringsanvisningarna.
Kanske kan skriva vad du vet istället? Alternativt skriva monteringsanvisningarna? Man kanske handlat hårdvaran på loppis/tradera/blocket osv..? BrorDuktigsvar i forum är inget nån gillar tror jag... Typ: Jag vet nåt som inte du vet! Var väldigt jobbigt i klass 2 o inte bättre som vuxen. Trodde att ett forum va till för att man skulle hjälpa varann o inte briljera med kunskaper..?
*pettson* skrev:Var mycket intresserad och började läsa ifrån början.. Men jag har nu insett att ingen läser monteringsanvisningarna i förpackningarna oavsett vart dom handlar. Några modifieringar behövs inte om man gör rätt ifrån början. 20 minuters läsning skulle göra gott för samtliga och det skulle ge dom lösningen också utan att behöva modifiera nånting. Man behöver inte råka ut för problemet om man just följer monteringsanvisningarna. Dom som vill får fundera på problemet, jag håller koll på tråden så får vi se hur många som kommer på vad jag menar för nåt med detta som verkar som ett ofullständigt svar. Men jag tror dom flesta här är kloka nog att förstå vad jag vill åt i monteringsanvisningarna.
Jag har ingen aning om hur dom anvsningarna ser ut. Mest därför jag frågar vad folk tycker och tror om just detta.
När jag väl gör någonting med bilar så är det instruktioner som gäller eftersom jag inte är van med att meka överhuvudtaget. Och just för att jag har exakt sånna vibrationer som beskrivs i tråden.

Och varför skulle en skrikplatta göra någon skillnad?
av *pettson*
ÄRRet skrev:
*pettson* skrev:Var mycket intresserad och började läsa ifrån början.. Men jag har nu insett att ingen läser monteringsanvisningarna i förpackningarna oavsett vart dom handlar. Några modifieringar behövs inte om man gör rätt ifrån början. 20 minuters läsning skulle göra gott för samtliga och det skulle ge dom lösningen också utan att behöva modifiera nånting. Man behöver inte råka ut för problemet om man just följer monteringsanvisningarna. Dom som vill får fundera på problemet, jag håller koll på tråden så får vi se hur många som kommer på vad jag menar för nåt med detta som verkar som ett ofullständigt svar. Men jag tror dom flesta här är kloka nog att förstå vad jag vill åt i monteringsanvisningarna.
Kanske kan skriva vad du vet istället? Alternativt skriva monteringsanvisningarna? Man kanske handlat hårdvaran på loppis/tradera/blocket osv..? BrorDuktigsvar i forum är inget nån gillar tror jag... Typ: Jag vet nåt som inte du vet! Var väldigt jobbigt i klass 2 o inte bättre som vuxen. Trodde att ett forum va till för att man skulle hjälpa varann o inte briljera med kunskaper..?
Se där.. en öm punkt, serverar man inte svaret direkt så är man en mobbare? Spelar egentligen ingen roll vart sakerna köps, eller hur dom köps. Och några bror duktig svar är inte tanken heller. Briljera är inte heller det nån vits då man förhoppningsvis aldrig slutar att utvecklas. Tanken var att ALLA skulle få chansen att tänka till lite. Även du? Du har däremot helt rätt i att mobba inte är nån bra grej, om det är sånt man sysslar med. Men det är ALDRIG fel att få tänka lite, lite själv, att nångång få lösa ett problem i samråd/ diskussion istället för att nån pekar ut svaret direkt. Det är så att tänkandet måste starta för många om dom vill ha skruva som hobby. Allt måste inte serveras precis på ögonblicket. Lösningen finns här i forumet liksom i säkert 100 andra forum för alla bilmärken.
Jag har skrivit spaltmeter om det på olika ställen och det finns säkert 100 andra som gjort detsamma i andra märkens forum.
Eller är det så att det är min samhällsplikt att ta fram varenda anvisning, svar och annat som folk själva ibland inte ens försöker eller orkar leta efter för att servera det på silverfat så man inte ska behöva ta eget ansvar för att försöka hitta svar?
Gör man inte det utan gör det hela till en mild form av utbildning, ja då är man plötsligt elak?
Nej.. jag tror faktiskt innerst inne att alla vill DELTA i problemlösning, det motionerar hjärncellerna och ger djupare kunskap om det man pillar med. Har man inte det intresset så att man vill vara med, och egentligen inte är intresserad av svaren för att ha nytta av dom i framtiden vid eget tänkande och eget skruvande så ska man lämna in bilen och hämta den färdig. Då behövs inga forum av det här slaget. Då behövs bara en diskussion om bra eller dålig verkstad.
Se det som en rolig och nyttig övning istället för att tjura :-)-)
av *pettson*
tmt skrev:
Jag har ingen aning om hur dom anvsningarna ser ut. Mest därför jag frågar vad folk tycker och tror om just detta.
När jag väl gör någonting med bilar så är det instruktioner som gäller eftersom jag inte är van med att meka överhuvudtaget. Och just för att jag har exakt sånna vibrationer som beskrivs i tråden.

Och varför skulle en skrikplatta göra någon skillnad?
Äntligen en konkret fråga av nyfikenhet.
En skrikplatta gör skillnad därför att dess närvaro byter frekvens på vibrationerna i bromsklossen (utan att gå in på djup fysik om varför frekvensen byts. När inte klossen vibrerar i samma takt som okets egenfrekvens så ökar inte vibrationerna (ingen självsvängning alltså). Dom minskar. Dom dör ut helt enkelt istället för att förstärkas. Men problemet som uppstått för den trådskaparen har uppstått på grund av ett par andra saker som han inte brytt sej om att följa/göra. Jag ska gå in djupare på det lite senare. Som jag skrev till ärret så kan det vara nyttigt för många att fundera lite på problemet för att sen stänka in funderingar och kanske även lösningen? Är det ok med dej?
av *pettson*
ÄRRet skrev:Om man vet svaret men inte serverar det så är man ingen mobbare men kanske egoistisk? Att få en snabb lösning på ett problem är väl inte fel?
Bli först med att kasta in en monteringsanvisning ifrån ett bromskivefabrikat istället för att tugga? Eller är det bara jag nu helt plötsligt återigen som hittar på internet?
@Pettson: Detta älskar jag... Först får man tänka å sedan lära sig... Perfekt.
Att hålla inne med svaret gör inget sålänge inte det är ett akut problem eller dyligt.

Ärligt talat så orkade jag inte läsa igenom allt men om jag hade vart i deras situation så hade jag:
Monterat nya bromsdetaljer och RENGJORT ordentligt. Därefter skall dem ju köras in försiktigt. Läste att någon gjorde hårda inbromsningar och detta är ju verkligen inte bra? Har själv råkat ut för att bromsat hårt med nya bromsskivor och klossar (blev tvungen pga en annan bilist). Då blev det lite skevt och vibrationer i samband.

Annat än detta kan jag inte komma på i skrivande stund :)
*pettson* skrev: Men problemet som uppstått för den trådskaparen har uppstått på grund av ett par andra saker som han inte brytt sej om att följa/göra.
Tyvärr skapades dessa problem efter att en märkesverkstad bytt Ok, bromskivor och belägg :( Problem uppstod inte direkt utan efter några veckor.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]