Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har ett mycket störande problem.

Bytte nyligen termostat, och behöver efter det relativt ofta (1-2 lit / 30 mil) fylla på med kylarvätska. Jag kan dock inte se något läckage.

Jag har försökt att spåra eventuella läckage, men utan vidare resultat. (ser dock att det eventuellt pyser lite i expansionskärlslocket).

Tips, eller tankar på vad det kan vara som spökar?
Senast redigerad av 1 catoo, redigerad totalt 0 gånger.
av selleri
hej du,ibland vet jag att man kan behöva låta bilen vara igång en liten stund med fläkten igång på max värme efter man bytt termostar,tror att det har att göra med ev luft ska försvinna ur systemet!
av catoo
Men är inte systemet slutet?

Hänger inte mer riktigt på hur det hänger ihop med att jag tappar kylarvätska...

förklara gärna!
Användarvisningsbild
av StefanT5
Har man haft isär så det har kommit in luft i systemet så kan det ta ett litet tag och luft ur det jag har fått fylla på ca 3 - 4 liter efter jag hade isär mitt system men nu är det lugnt när den har lufta ur sig.
av catoo
Oki!

Det är ju fruktansvärt störande när kylarlampan börjar lysa stup i kvarten... Finns det något sätt att få ut luften i systemet på ett snabbare sätt?
av *pettson*
Absolut.. rätt utrustning från början? Ett vacumsuget system som man bara släpper tillbaka vätskan i. Men få privatpersoner har denna utrustning. Vanligen har man för bråttom när man fyller på. Luften får ingenstans att ta vägen. Men den lilla luft som borde kommit in i systemet när man byter termostat (vätskeförlust ca 1-2 liter) ska gå ur när man kör bilen varm första gången. Ett pysande behållarlock är däremot viktigt att byta. Det är din glykol som pyser ut i gasform..
av catoo
Stort tack *pettson* (igen.. personer som du kommer till himlen även utan att tro på gud...) - det blir till att shoppa lite lock till helgen!
av catoo
Hej igen....

Nu har jag färdats en längre sträcka i min problemfyllda bil.

Sedan sist har jag åtgärdat det pysande locket.

Efter 25 mil stannade jag för tankning. samtidigt började kylarlampan lysa igen. Efter nedkylning så fyllde jag på expansionskärlet, med ca 1-2 liter.

Efter ytterligare ca 10 mil, så lyser den förbannade lampan igen.

Jag har kontrollerat slangar, fästen och har en sedan förra sommaren ny kylare i bilen. Var tusan tar min kylarvätska vägen???????
av catoo
Hejsan!
Nu upptäckt något spännande.

Körde bilen på tomgång tills den blev varm. Jag tog av locket på expansionskärlet, lät luften tryckas ut.
Kärlet fylls nu till korrekt markering.

När bilen sedan stängs av, så TÖMS kärlet. Uppskattningsvis 1,5 liter försvinner från kärlet.

Vart det tar vägen vet jag inte...

Jag kan också meddela att oljan är relativt tunn, men det finns inga tydliga, vita, tecken på att det kan finnas vatten i oljan...
Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]